Fritz Knipschildt er ved at slå igennem i chokoladebranchen i USA. Blandt andre holder skuespilleren Leonardo DiCaprio af at sætte tænderne i luksuslækkerierne.

26-årige Fritz Knipschildt fra Odense er lige nu et af de hotteste chokoladenavne i USA.

I år sælger Fritz Knipschildt for halvanden million kroner hjemmelavede chokolader fra sin lille virksomhed i Norwalk, en times kørsel nord for New York.

Den unge dansker var ansat som privat kok for en mangemillionær og var på sin vis godt tilfreds med jobbet, men han ville alligevel helst være sin egen herre. Derfor begyndte han så småt at lave chokolade i sin lejlighed og arbejdede i lange perioder op til 22 timer i døgnet.

»Jeg havde stort set kun min børneopsparing med mig, da jeg tog herover. Om man klarer sig godt, det afhænger af mange ting. Man skal i hvert fald ikke være bange for at arbejde i timevis,« siger Fritz Knipschildt, som blev udlært som kok på Næbyhoved Skov i Odense.

Hårdt for ægteskabet

De mange, lange arbejdsdage gik ud over privatlivet. Fritz Knipschildt var taget til USA sammen med sin hustru, Tina, og det lykkedes dem at få arbejdstilladelse begge to. Men ægteskabet kunne ikke holde til de lange arbejdsdage. I dag er han dog gift igen, med Lis, som har lige lige så travlt som han selv.

For et par uger siden var Fritz Knipschildt en af stjernerne på et stort internationalt chokoladeshow i Metropolitan Pavillionen i New York med 30.000 besøgende. Desuden har han medvirket i flere TV-udsendelser med sin chokoladekunst, som bl.a. omfatter en kopi af Den lille Havfrue, ligesom et af hans malerier, »malet« med chokolade, vakte opsigt.

»Jeg har altid elsket at lave chokolade og har bl.a. også lavet det, mens jeg arbejdede i Frankrig. Den chokolade-revolution, som Europa har gennemlevet, er også ved at bryde igennem i USA. Man vil ikke bare »nøjes« med det fabriksfremstillede chokolade, men vil have de allerbedste råvarer,« fortæller Fritz Knipschildt.

Fritz Knipschildt har lært, at det mere om noget gælder om at være meget om sig, hvis man vil frem i chokolade-verdenen.

Meget af hans chokolade sælges til de rige amerikaerne. Efter at hans chokolader er blevet vurderet som det næstbedste i »World by Gourmet Magazine« er han f.eks. kommet i den meget eksklusive Dean & Deluca«-kæde, og den amerikanske mad-guru, Martha Stewart sælger også hans chokolader gennem sine firmaer.

»Jeg sælger et stykke chokolade fra mit køkken for en tier. Det kan måske lyde af meget, men så får du også det allerbedste,« siger den 26-årige dansker, som ud over at fremstille chokoladen også bruger megen tid på at rejse rundt for at promovere sin kunst.

»Det er dejligt at have travlt. Og hvad er der galt i at forsøge at tjene kassen,« spørger Fritz Knipschildt.