Færre forsinkelser. Det skal blive resultatet, når en ny banestrækning fra København mod vest åbner på søndag.

Færre forsinkelser. Ikke noget med at blive sendt i S-tog til Høje Taastrup fordi et nedbrudt tog blokerer sporet ved Valby. I det hele taget en mere robust togdrift mellem København og den største del af Danmark, der findes vest for hovedstaden.

Det er i hvert fald hensigten med det nye hovedspor til Københavns Hovedbanegård, der fra køreplanskiftet på søndag tages i brug efter tre års anlægsarbejde. Cirka hvert tredje tog mellem København og Høje Taastrup vil køre ad de fem kilometer nye bane, der fra København passerer Dybbølsbro, Sydhavn Station og Sjælør Station til Ny Ellebjerg Station, der i fremtiden vil få en vigtig funktion som nyt trafikalt knudepunkt.

Indtil videre fortsætter fortsætter banestrækningen mod Hvidovre, hvor togene kobler på den kendte hovedstrækning mod Høje Tåstrup. Men fra 2018 kobles den nye jernbane til Ringsted via Køge på ved Ny Ellebjerg, og samtidig er København ved at analysere mulighederne for at føre metroen ud til Ny Ellebjerg. Resultatet kan blive en voldsom opgradering af de kollektive trafikforbindelser på skinner i den sydvestlige del af Hovedstadsområdet med Ny Ellebjerg som centrum.

- Der er ingen tvivl om, at det nye spor vil give en bedre rettidighed. I dag opstår mange forsinkelser på strækningen mellem København H og Høje Taastrup, fordi vi udnytter infrastrukturen meget intensivt og derfor er sårbare, hvis der opstår forsinkelser, siger DSBs trafikinformationschef Tony Bispeskov.

I disse dage kører DSBs lokoførere testkørsel på den nye strækning, for at lære den at kende. Men fra søndag er det alvor, og efter mange besværligheder for at få signalteknik til at fungere garanterer Banedanmarks trafikdirektør, Peter Svendsen, at den nye strækning er klar til brug.