Efter et par måneder med en firdobling af fejl i leveringen må Bladkompagniet nu opgive at uddele blade og magasiner for de to store bladudgivere Bonnier og Benjamin

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Mange eder og forbandelser er i de sidste par måneder røget ud af munden på de mere end 300.000 danskere, som abonnerer på Bo Bedre, Bilmagasinet, Illustreret Videnskab og andre magasiner fra de to store bladudgivere, Bonnier og Benjamin.

Der har nemlig været omkring fire gange så mange fejl i leveringen som normalt. Men nu kan de mange utilfredse abonnenter ånde lettet op, for alt tyder på, at leveringen fremover atter vil blive stabil.

Grunden til de mange fejl i leveringen de sidste par måneder er, at Bonnier og Benjamin ved årsskiftet startede et projekt, hvor Bladkompagniet skulle stå for leveringen af firmaernes blade i stedet for Post Danmark. Det viste sig imidlertid at være et projekt, som parterne overhovedet ikke var klar til at få til at fungere.

Fejl i alle led
»Der er simpelthen blevet lavet fejl i alle led af distributionskæden,« siger administrerende direktør i Bladkompagniet, Lars Bjørn Høybye. Resultatet er blevet, at bladene enten ikke er kommet frem, har været forsinket eller er blevet leveret på den forkerte adresse.

Samtidig fortæller kunderne om iturevne eller tilsmudsede magasiner. I sidste uge kastede Bonnier, Benjamin og Bladkompagniet håndklædet i ringen og blev enige om at stoppe projektet. I stedet er det nu atter Post Danmark, der bringer magasinerne ud.

Slidt tålmodighed
»Vi kunne simpelthen ikke være det bekendt over for vores abonnenter længere.

Vi frygtede også, at deres tålmodighed var ved at være opbrugt. Folk bærer måske over med et udeblevet magasin en eller to gange, men tredje gang, så vil mange nok miste tålmodigheden og opsige abonnementet,« siger Jan Lehrmann, der er administrerende direktør i Benjamin.

Både hos Benjamin og Bonnier er der stor skuffelse over, at projektet ikke lykkedes.

Meget skuffede
»Vi er meget skuffede over, at det ikke lykkedes. Vi havde bestemt regnet med, at det var muligt at få bladene bragt ud med bud i stedet for med posten,« siger Niels Jespersen, administrerende direktør hos Bonnier.

Med skiftet tilbage til Post Danmark er Bonnier, Benjamin og de mere end 300.000 abonnenter tilbage, hvor de var, inden det uholdbare projekt startede.

Undervejs har Bonnier og Benjamin investeret i nye pakkemetoder og computersystemer, der passede til Bladkompagniets leveringssystemer. Og de måtte ansætte ekstra folk til at tage imod opkald fra de mange utilfredse abonnenter. Nu er det hele midlertidigt opgivet. Indtil Bladkompagniets levering bliver bedre, vil Benjamin og Bonnier blive ved med at bruge Post Danmark.

»Bladkompagniet er ganske vist meget billigere end Post Danmark, men produkterne er ikke til at sammenligne. Det er ligesom med Lada og Volvo. Volvoen er meget dyrere, men i dette tilfælde vælger vi alligevel den,« siger Jan Lehrmann fra Benjamin.