Pendlere, politikere og Forbrugerrådet kræver bedre rejsegaranti. DSB ser på sagen.

Pendlerne får alt for lidt i erstatning, når DSBs tog er forsinkede. Både pendlere, politikere og Forbrugerrådet kalder den nuværende rejsetidsgaranti for alt for besværlig og vil have ændret reglerne, så pendlerne får en større kompensation, skriver Berlingske.

Samtidig skal erstatningen gælde for hele den strækning, pendlerne kører på.

Kort sagt lyder ønskesedlen på en mere overskuelig, fair og attraktiv rejsetidsgaranti til de tusindvis af pendlere, der dagligt tager toget til og fra arbejde.

- Rejsetidsgarantien er efter min mening håbløs at administrere i dag. Det er ikke mange penge, vi pendlere får igen. Samtidig er det kun et gennemsnit af månedens forsinkelser. Derfor er rejsetidsgarantien uden betydning i dag, siger Bent Gade, der pendler dagligt mellem Viby Sjælland og København, til Berlingske.

Også hos Forbrugerrådet mener man, at rejsetidsgarantien bør gøres mindre besværlig og give fuld kompensation for hele strækningen.

- For pendlerne skal løsningen være nem og enkel. Men som den er nu, er den for besværlig. Man skal udfylde papirer, og de beløb, man får tilbage, er så små, at det næsten ikke betyder noget. Der er store muligheder for forbedringer af passagerernes rettigheder, siger Lise Bjørg Pedersen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Et af kritikpunkterne er, at pendlerne skal have fuld kompensation for hele den strækning, de rejser på. Derudover kræver pendlerne også 100 procent afregning i forhold til forsinkelserne.

Rejser man f.eks. mellem Roskilde og Nørreport, kan man kun få kompensation på strækningen mellem Roskilde og Københavns Hovedbanegård. Pendleren får ingen kompensation for eventuelle forsinkelser på strækningen mellem København H og Nørreport.

- De fleste pendlere rejser til København og derfra videre til et andet sted i hovedstadsområdet. Rejser man fra Trekroner til København, er det den strækning, man får godtgørelse for, men de fleste af pendlerne rejser videre til Nørreport. Og det er som regel mellem hovedbanen og Nørreport, at forsinkelserne kommer, siger Poul Struve, der dagligt pendler mellem Trekroner og København.

Normale rejsende, der køber en billet, kan få hele billetten refunderet, hvis de oplever forsinkelser på over 30 minutter. Pendlerne får derimod erstatning ud fra et gennemsnit af alle forsinkelserne på deres strækning.

- Pendlerne skal kompenseres for den forsinkelse, de faktisk oplever, og ikke bare et gennemsnit af, hvordan togene har præsteret den seneste måned. Køreplanen er pendlernes kontrakt med trafikselskabet. Hvis toget ikke kører til tiden, bør pendlerne ikke betale fuld pris for en utilstrækkelig ydelse, siger Lise Bjørg Pedersen til Berlingske.