Private bilkøbere og statskassen er de store tabere, mens leasingselskaber med skattefordele i ryggen erobrer stadig større andele af det danske bilmarked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Det er konsekvensen af, at det danske skattesystem lader leasingfirmaer få automatisk adgang til et skjult skyggesystem af markant lavere registreringssatser end dem, almindelige danskerne skal betale, hvis de henvender sig for at købe en ny bil hos bilforhandlerne.

Forskelsbehandlingen ses tydeligt på de lave beskatningspriser på firmabiler, som avisannoncerne bugner af for tiden. 

Læs også: 

F.eks. bliver man kun beskattet af 370.000 kr. for en ny Mercedes C200 stationcar, der ellers koster over 500.000 kr. hos bilforhandlerne.

En række eksempler, som Jyllands-Posten offentliggør torsdag, viser, at det er almindeligt med 30-40 pct. rabat i forhold til bilernes normale udsalgspriser.

Bilbranchen og FDM ønsker, at den nye regering gør op med systemet i den lovede reform af bilafgifterne, siger FDM's chefkonsulent Torben Kudsk til Jyllands-Posten.