De to hovedkanaler må se de faldende seertal i øjnene og skrue op for public service på andre platforme, mener en medieforsker.

Når seerne vender DR1 og TV2 ryggen, er det et problem på flere forskellige niveauer, mener en medieforsker.

Danskerne har brugt 11 procent mindre tid på at se TV2 i årets første 18 uger i forhold til samme periode sidste år og otte procent mindre tid på at se DR1, viser en opgørelse fra TNS Gallup TV-Meter ifølge Politiken. Dermed arbejder de to hovedkanaler, der begge er underlagt public service-forpligtelser, i mindre grad i »folkets tjeneste« - og det er en skidt udvikling, påpeger en medieforsker.

- Det er et økonomisk problem, og for DR og TV2 er det samlet set et public service-problem, at de mister seerandele. Det er der ingen tvivl om. Public service er sat i værk for at betjene hele befolkningen, og hvis man i mindre grad gør det, er det selvfølgelig ikke godt, siger Stig Hjarvard fra Københavns Universitet.

Han noterer sig, at både DR1 og TV2 er klar over problemets omfang, og begge kanaler har også iværksat tiltag, der skal sikre, at man ikke mister flere seere. Eksempelvis har DR1 bebudet, at den sene udgave af TV-Avisen efter sommer flyttes fra klokken 21 til 21.30. Det sker for at gøre plads til flere seere i den såkaldte »super primetime«-sendetid mellem klokken 20 og 22.

Ikke desto mindre må de to TV-stationer se i øjnene, at seerne forsvinder, og det bliver svært at vende udviklingen, siger Stig Hjarvard.

- På hovedkanalerne hos DR og TV2 må man nok affinde sig med, at der er en langsigtet og strukturel udvikling, som med tiden vil betyde, at de gradvist får færre seere. Det vil være meget vanskeligt at vende den udvikling. Men så kan de opruste på deres andre kanaler og øvrige medieudbud generelt, så de samlet set kan betjene hele befolkningen på samme niveau som tidligere, men med en bredere indsats, siger han.

Hos DR ser man med bekymring på den negative udvikling, og fremover skal der satses mere på nyhedsområdet og debatskabende programmer som »Kontant« og »Restaurant bag tremmer«. Her vil man ikke affinde sig med, at seerne vælger hovedkanalen fra.

- Det er vigtigt for os som public service-kanal at have en hovedkanal, der er så stor, at den kan give danskerne noget at være fælles om, siger mediedirektør Gitte Rambøll til Politiken.

Mens det altså går den forkerte vej for DR1 og TV2 er der omvendt gode nyheder for de kommercielle TV-stationer som SBS TV, der går hele 15,2 procent frem. Viasat går marginalt frem, mens øvrige kanaler som blandt andet Discovery og musikkanalen MTV til gengæld stormer af sted med en fremgang på 36,3 procent.