Fra 2015 skal danskerne henvende sig til kommunerne via en computer, og det giver store besparelser.

Der venter landets kommuner en gevinst på tre milliarder kroner årligt, når danskerne fra 2015 skal gå på det digitale rådhus og betjene sig selv via internet frem for at ringe, skrive eller møde op hos Borgerservice for at melde flytning, forny kørekort og indskrive børn i skoler og daginstitutioner.

ER DET EN GOD IDÉ, AT ALLE HENVENDELSER TIL KOMMUNERNE SKAL FOREGÅ VIA INTERNETTET? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN.

Det fremgår af nye beregninger fra Dansk Erhverv og IT-Branchen, skriver Berlingske.

- Hvis vi når målet om, at 80 procent af al kommunikation mellem borgere og det offentlige skal være digital fra 2015, vil driftsudgifterne falde fra 4,2 milliarder kroner til 1,2 milliarder kroner årligt, siger direktør i IT-Branchen Morten Bangsgaard.



- Mens det koster 120 kroner at behandle et brev eller en e-mail, koster en digital henvendelse kun en flad femmer.

Milliardgevinsten medfører, at cirka 7500 administrative medarbejdere kan overføres fra skrivebordsarbejde til serviceområder som børn, ældre og skole.

Formanden for Kommunernes Landsforening, Jan Trøjborg (S), bekræfter, at gevinsten skal bruges til at gøre 'kolde hænder varme'.

- Tre milliarder kroner er et ambitiøst mål, som kan blive svært at nå, hvis der opstår forsinkelser på nye IT-systemer, ligesom der vil være mange borgere, som har behov for hjælp til at betjene sig selv digitalt.

- Men det er en helt nødvendig vej at gå, for hver gang, fem medarbejdere forlader arbejdsmarkedet, vil der kun komme fire nye ind, siger Jan Trøjborg til Berlingske.

Ifølge et rundspørge fra Berlingske Research venter knap tre ud af fire kommuner, at de kan reducere personaleforbruget i Borgerservice.

38 procent har allerede skåret ned i åbningstiden som følge af øget digitalisering, mens yderligere 11 procent har planer om det.

Er det en god idé, at alle henvendelser til kommunerne skal foregå via internettet?

Deltag i debatten under artiklen.

/ritzau/