Keld Reinicke, tidligere chef på både TV2 og DR, synes det er et smart træk af TV2 at købe ’X Factor’.

»TV2 har de senere år haft svært ved at tiltrække seere under 40 år. Det kan de med ’X Factor’, så de kommer til at stå rigtig stærkt med både ’X Factor’ og ’Vild med dans’. Det er et smart træk af dem, og jeg tror, de er gået langt for at få ’X Factor’,« lyder vurderingen fra tv-eksperten, der ser en tydelig tendens i tiden.

»På grund af den digitale udvikling er det svært at starte nye tv-formater op, og derfor satser man i hele verden på opkøb af gamle formater, som er en succes i forvejen. I gamle dage ville man have lukket ’X Factor’ og fundet på noget nyt. Nu gør man alt for at holde succesfulde programmer i live i så lang tid som muligt. Hvis ’Robinson ekspeditionen’ blev sat til salg, ville det også straks blive opkøbt af en anden station.«

Keld Reinicke tror ikke, det har nogen betydning for seertallene, at ’X Factor’ skifter kanal.

»Seerne følger deres yndlingsprogrammer. Hvis man flyttede ’Vild med dans’ over på DR1, ville seerne følge med. ’X Factor’ er så stærkt et brand i sig selv, så der er kanalen ikke så vigtig. Spørgsmålet er, om man vil forsøge at lokke dommerne med over i det nye, for de er jo også en stor del af ’X Factors’ succes.«

Han tilføjer:

»Selvom seertallene vil blive halveret, er det stadig så højt i forhold TV2s andre programmer, at der skal gå meget galt, før det ikke er en succes.«

Keld Reinicke.
Keld Reinicke. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere