Hvad bruger vi danskere tid og penge på, når vi sidder 'fangede' i vores hjem og ikke kan fyre opsparingen af på en eksotisk rejse?

Tja.. at dømme efter salgstallene i en række brancher er oplevelser og fornøjelser i stedet blev skiftet ud med større investeringer i hus og have.

Dagbladet Børsen skriver, at aflyste ferier, mere tid bag hjemmets fire vægge og generelt flere penge på kontoen får danskerne til at købe møbler, køkkener, elektronik og andre ting til hjemmet i stor stil.

For eksempel har landets to største køkkenproducenter Nobia og TCM Group forrygende travlt.

Der er tralvhed hos TMK i Tvis i Holstebro, som producerer Svane- og Tvis Køkkener. Billedet er dog nogle år gammelt. (Arkivfoto)
Der er tralvhed hos TMK i Tvis i Holstebro, som producerer Svane- og Tvis Køkkener. Billedet er dog nogle år gammelt. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger
Vis mere

Nobia i Ølgod, som fremstiller HTH-, Unoform- og Invita-køkkener, forventer at producere i alt 97.000 køkkener i år og dermed nå en tocifret vækst i omsætningen i år.

Hos TCM Group, der står bag mærkerne Svane og Tvis, viser det seneste kvartalsregnskab en stigning i salget i årets første ni måneder på 2,2 procent til 762 millioner kroner sammenlignet med sidste år, som også var et rekordår.

»Den her coronaepidemi udviklede sig i løbet af nogle uger til at være en slags alt-til-hjemmet-epidemi. Det har hele vores branche nydt godt af,« siger Torben Paulin, adm. direktør i TCM Group til Børsen.

Faktisk går det lige nu så stærkt, at virksomheden har svært ved at følge med efterspørgslen, afslører han.

Langt de fleste af TCMs køkkener er nemlig produceret på bestilling. Så lige nu arbejder medarbejderne i treholdsskift, lige som weekender og ferier også bliver taget i brug.

Møbelproducenter, gør-det-selv-branchen og elektronikvirksomheder melder også om stigende salg under coronakrisen.