Salling Group sætter sig tungt på tronen og dominerer det danske dagligvaremarked med 1,6 milliarder danske kroner i overskud viser årsregnskab.

Det er en markant stigning fra sidste år, hvor overskuddet lød på 972 millioner kroner. 

Tallene blev delt mandag morgen på et pressemøde, hvor Salling Group offentliggjorde sidste års tal.

»Vi har aldrig stået med en større omsætning eller en højere markedsandel, end vi gør i Danmark lige nu,« sagde administrerende direktør Anders Hagh.

»Vi mener, at vi har en unik mulighed nu for at accelerere udviklingen af Salling Group, og det kommer vi til at gøre.«

Den rekordstore omsætning, han refererede til, er på 70,3 milliarder kroner. 

Den samt milliardoverskuddet afføder spørgsmålet, hvad pengene skal bruges på.

De går i Salling Groups fond og bliver brugt til videreudvikling af butikken og til velgørende formål, lyder det fra direktøren.

Da B.T. taler med Anders Hagh senere mandag formiddag uddyber han, hvad han mener, der har gjort udslaget.

Der er nemlig kommet flere kunder i deres allerede eksisterende butikker. Så overskuddet bunder i den udvikling, mere end det er ekspansion med nye butikker.

Derudover ser de også hos Salling Group en anden klar tendens.

»Det er jo ikke nogen hemmelighed, at kunderne allerede i 2022, men også i 2023, søgte mod discount.«

Det er dermed Netto, dagligvaregigantens discountkæde, som trækker det største læs i forhold til overskuddet, bekræfter direktøren.

Salling Groups årsregnskab giver baghjul til den næste store konkurrent på markedet Coop, som på deres årsmøde for nylig kunne offentliggøre et underskud på 717 millioner kroner. 

Boligejere landet over venter utålmodigt på, at renterne begynder at falde. Hvad skal der til for, at det sker, og er der en udvej, hvis renterne forbliver høje? Få svarene i denne episode af B.T.-podcasten 'Spar Kassen'.