En liter mælk, rugbrød, smør og lidt pålæg. Vi kender det alle sammen, vi skal kun lige handle nogle få varer, men ender alligevel ud med at købe mere, end der var planlagt.

Oplevelsesdesignet i butikkerne er nemlig med til at påvirke vores sanser, så vores rationelle tankegang manipuleres, og vores forbrug helt ubevidst øges.

Det kaldes "priming", som påvirker os, allerede inden vi har kommet den første vare i indkøbskurven.

»Priming handler om at forberede forbrugerne på indkøbsturen ved at plante et spor foran dem, som kan være med til at farve købsoplevelsen,« siger Sille Krukow, MA i visuel kommunikation fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Søren Fauli

Ofte vil blomster og en bager være noget af det første, man møder i dagligvarebutikken. Dufte og farver får os nemlig til at opleve dagligvarerne som sundere og friskere, end de egentlig er.

Det påvirker automatisk vores hjerne til at være positivt indstillet på at forbruge mere.

»Vi tror, at vores valg er velovervejet og funderet i vores viden ud fra, hvad der er godt at bruge vores penge på,« siger Sille Krukow.

Men 90 procent af gangene er det de dufte, farver, lys og rækkefølgen på varerne, der finder sted i beslutningsøjeblikket, som afgør, hvad og hvor meget vi køber.

Derfor er de første dagligvarer, vi møder, også ofte tilbud som eksempelvis billig sodavand. Det får handlen i gang, og vi bliver igen ubevidst motiveret til at købe mere på indkøbsturen.

dansk super

»Ofte vil sodavanden på tilbud blive puttet i kurven, fordi vi rent psykologisk får en følelse af, at det ikke vælter budgettet,« siger Søren Graakjær Smed, ph.d.-stipendiat i oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling på Aalborg Universitet.

Men selv om butikkerne er designet til at få os til at bruge mere, kan man ifølge eksperterne, komme butikkernes manipulation i forkøbet ved at være forberedt, inden man træder ind i butikken.

»Det er vigtigt ikke at være sulten, når man skal handle. Jo mere energi vi har i kroppen, jo mere rationelt tænker vi og er dermed bedre rustet til at modstå butikkernes sansepåvirkninger,« siger Sille Krukow.

En indkøbsliste kan også være med til at forhindre et ubevidst merforbrug. Lige som man med fordel kan lade dankortet blive hjemme og kun have kontanter med. På den måde bliver man psykologisk mere opmærksom på kun at købe det, som man kom i butikken efter.

 

/ritzau/FOKUS

SMS

Tophistorier

Kendt dansk designer går i krig med Coop: De har stjålet vores populære design
Peter Østberg er medejer af By Lassen, der nu har stævnet Coop for plagiat.

Kendt dansk designer går i krig med Coop: De har stjålet vores populære design

BT afslører: Skatteyderne har betalt 84 mio. kr. - men virker det overhovedet?
Kåre Press-Kristensen, der er ingeniør ved Det Økologiske Råd, måler på det store billede herover partikeludledning fra en bus ved Nørreport Station i København.

BT afslører: Skatteyderne har betalt 84 mio. kr. - men virker det overhovedet?

Briterne: Du er fuld af løgn, Wiggins!
Bradley Wiggins står med et gigantisk forklaringsproblem i forhold til sin sejr i Tour de France i 2012.

Briterne: Du er fuld af løgn, Wiggins!

Journalist langer ud efter Jolie: Hendes sindssyge fortid er næsten FOR utrolig til at være sand
Angelina Jolie med skuespiller og instruktør Billy Bob Thornton, som hun giftede sig med i 2000, da de var henholdsvis 24 og 44 år.

Journalist langer ud efter Jolie: Hendes sindssyge fortid er næsten FOR utrolig til at være sand

Mor havde ikke set sin søn i 10 år: I virkeligheden boede hun med hans lig

Mor havde ikke set sin søn i 10 år: I virkeligheden boede hun med hans lig

Efter vildt beskidt krig mødes de endelig: Her er det værste, der kan ske for Trump og Clinton
Foto: AFP

Efter vildt beskidt krig mødes de endelig: Her er det værste, der kan ske for Trump og Clinton

Elever ville have hævn over efterskolen: 'Flæk dem, tak'

Elever ville have hævn over efterskolen: 'Flæk dem, tak'

Derfor vil ‘Landmand’-Jens ikke have en ryger

Derfor vil ‘Landmand’-Jens ikke have en ryger

Hitter på Facebook