En liter mælk, rugbrød, smør og lidt pålæg. Vi kender det alle sammen, vi skal kun lige handle nogle få varer, men ender alligevel ud med at købe mere, end der var planlagt.

Oplevelsesdesignet i butikkerne er nemlig med til at påvirke vores sanser, så vores rationelle tankegang manipuleres, og vores forbrug helt ubevidst øges.

Det kaldes "priming", som påvirker os, allerede inden vi har kommet den første vare i indkøbskurven.

»Priming handler om at forberede forbrugerne på indkøbsturen ved at plante et spor foran dem, som kan være med til at farve købsoplevelsen,« siger Sille Krukow, MA i visuel kommunikation fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Ofte vil blomster og en bager være noget af det første, man møder i dagligvarebutikken. Dufte og farver får os nemlig til at opleve dagligvarerne som sundere og friskere, end de egentlig er.

Det påvirker automatisk vores hjerne til at være positivt indstillet på at forbruge mere.

»Vi tror, at vores valg er velovervejet og funderet i vores viden ud fra, hvad der er godt at bruge vores penge på,« siger Sille Krukow.

Men 90 procent af gangene er det de dufte, farver, lys og rækkefølgen på varerne, der finder sted i beslutningsøjeblikket, som afgør, hvad og hvor meget vi køber.

Derfor er de første dagligvarer, vi møder, også ofte tilbud som eksempelvis billig sodavand. Det får handlen i gang, og vi bliver igen ubevidst motiveret til at købe mere på indkøbsturen.

»Ofte vil sodavanden på tilbud blive puttet i kurven, fordi vi rent psykologisk får en følelse af, at det ikke vælter budgettet,« siger Søren Graakjær Smed, ph.d.-stipendiat i oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling på Aalborg Universitet.

Men selv om butikkerne er designet til at få os til at bruge mere, kan man ifølge eksperterne, komme butikkernes manipulation i forkøbet ved at være forberedt, inden man træder ind i butikken.

»Det er vigtigt ikke at være sulten, når man skal handle. Jo mere energi vi har i kroppen, jo mere rationelt tænker vi og er dermed bedre rustet til at modstå butikkernes sansepåvirkninger,« siger Sille Krukow.

En indkøbsliste kan også være med til at forhindre et ubevidst merforbrug. Lige som man med fordel kan lade dankortet blive hjemme og kun have kontanter med. På den måde bliver man psykologisk mere opmærksom på kun at købe det, som man kom i butikken efter.

 

/ritzau/FOKUS