Kræftens Bekæmpelse er chokeret over aggressiv markedsføring: Hvor bliver aldersforbuddet og tilsynet af?

’Solarium mod brystkræft’, ’rør med D-vitamin’ og ’kom ind med god samvittighed’. De danske solcentre strammer retorikken for at lokke dig indenfor.

En 10er i automaten og 15 minutter i ’solen’, så er du brun. Det koster næsten ingenting at lægge sig ind i de kunstige UV-stråler, hvis man savner lidt glød i huden. Og den nyeste trend er nu, at man kan tegne abonnementer i solcentrene og få fri sol.

- Vi synes, det er ærgerligt med den type markedsføring, for der er klar dokumentation for, at jo mere sol man tager, jo værre er det, siger Peter Dalum, som er projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

Kræftens Bekæmpelse har valgt at anmelde plakaterne til Forbrugerombudsmanden, som er den myndighed, der fører tilsyn med, at markedsføringsloven bliver overholdt.

1) Den mest pikante reklame er hollanbdkse Sundlight Reseach (SRF) afsender op. Flere solcentre har brugt plakaten, efter SRF har sendt den til dem.2)Abonnementsordningen hus Clubtan3) Meddo lover i Ribe solarierør med D-vitamin i. Ifølge Sundhedsstyrelsen dannes D-vitamin i huden, men der findes ikke rør med vitaminer i.
1) Den mest pikante reklame er hollanbdkse Sundlight Reseach (SRF) afsender op. Flere solcentre har brugt plakaten, efter SRF har sendt den til dem.2)Abonnementsordningen hus Clubtan3) Meddo lover i Ribe solarierør med D-vitamin i. Ifølge Sundhedsstyrelsen dannes D-vitamin i huden, men der findes ikke rør med vitaminer i. Foto: Kræftens Bekæmpelse
Vis mere

Forbrugerombudsmaden bekræfter, at de har modtaget en henvendelse om solcentrenes plakater:

- Vi har modtaget en henvendelse og vurderer nu, om sagen skal tages op. Normalt beder vi om dokumentation for, at de markedsfører sig, som de gør. Hvis det er dokumentation i form af videnskabelige undersøgelser, som kræver fagkundskab at vurdere, henvender vi os f.eks. til Sundhedsstyrelsen, siger Anne Zerman Nielsen, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Danmark har i august fået sin første solarielov. Den hindrer dog ikke solcentrene i at sælge varen mere aggressivt end nogensinde. Ifølge Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, har lovgivningen for lav kvalitet, blandt andet fordi loven mangler en aldersgrænse på 18 år, ligesom man har indført det i de fleste af Danmarks nabolande for at beskytte børn imod en unødvendig kræftrisiko.

Se reklamen, der får nakkehårene til at rejse sig: Den havde de ikke set komme...