En række tiltag hen over det seneste år har hjulpet Telenor med at vokse i Danmark, viser halvårsregnskab.

Telenor har i andet kvartal vundet flere mobilkunder på det danske marked.

Det fremgår af halvårsregnskabet fra den norske televirksomhed, der er den næststørste spiller på det danske telemarked.

I alt har Telenor i andet kvartal fået 11.000 nye mobilkunder i Danmark.

Ved udgangen af første halvår bringer det samlede antal danske mobilkunder op på lidt mindre end 1,7 millioner.

Ifølge Jesper Hansen, administrerende direktør i Telenor Danmark, er det effekterne af flere tiltag hen over det seneste år, som man nu ser effekterne af.

- Vi har investeret i en mangeårig digital transformation, hvilket har gjort os mere effektive og banet vejen for nye væksttiltag og udvikling af nye produkter i alle segmenter.

- Vi er godt rustet til fremtidens udfordringer med en fortsat ambition om sund vækst på både kundebase og indtjening, siger Jesper Hansen i en pressemeddelelse.

I andet kvartal har indtjeningen været under pres af coronaudbruddet, da det i en periode har lukket de fleste af Telenors danske butikker.

Derudover er indtjeningen blevet påvirket af, at mange erhvervskunder har måttet skære udgifter og organisationer til på grund af coronakrisen.

På trods af modvinden har Telenors danske forretning fået et driftsresultat før af- og skrivninger samt særlige poster på 328 millioner norske kroner.

Det er en stigning i forhold til de 317 millioner norske kroner, som resultatet lød på samme kvartal sidste år.

Ifølge Telenor Danmark har det seneste års vækst- og effektiviseringstiltag været med til at styrke indtjeningen.

Også den samlede forretning hos Telenor, der foruden Danmark blandt andet har aktiviteter i Thailand og Pakistan, er indtjeningen steget i andet kvartal.

Driftsindtjeningen før af- og nedskrivninger er i kvartalet endt på lidt under 13 milliarder norske kroner.

Det er en stigning på cirka en milliard i forhold til samme kvartal året før.

/ritzau/