FILM: »Anja efter Viktor - Kærlighed ved første hik 3«, Danmark, 2002, instruktion: Charlotte Sachs Bostrup.
Anja og Viktor er næsten voksne. Men hik nummer tre er ikke fulgt med. »Anja efter Viktor« er en film uden ambitioner

Fjernsynets »Nikolaj & Julie« viser det moderne parforhold i en tegneseriestribes forenklede farver. »Anja efter Viktor« fortæller den samme historie i pixi-bogs format.

Egentlig er det en spændende idé at lade en stribe skuespillere spille de samme personer og udvikle temaerne efter deres alder. Fra den velsmurte familiekomedie »Kærlighed ved første hik« til det hæderlige forsøg på en moderne dansk teenagekomedie i »Anja & Viktor«, søgte filmfolkene nye udfordringer til gavn for publikum.

Desværre er udviklingen gået i stå. Sidst var det Viktor efter Anja, og nu er det blot i stedet »Anja efter Viktor«.

Tjekkede Anja og sofakartoflen

Anja (Sofie Lassen-Kahlke) er ved at være godt træt af Viktor (Robert Hansen), der sumper og hænger fast i de glade gymnasiedage med vennerne Thorkild og Nikolaj, mens Anja arbejder hårdt på et reklamebureau.

Efter en heftig todages druk- og rygetur ryger Viktor ud med badevandet, og Anja erkender først for sent, at hun stadig er vild med partymonsteret.

I mellemtiden er Viktor nemlig blevet scoret af en overklassepige (Louise Iversen), der er fast besluttet på snart at stå hvid brud.

Flotte og tjekkede Anja er naturligvis en attraktion for Viktor, og derfor fungerede de to første film, men det skurrer fælt, når jagten går den anden vej. Hvad vil stilige Anja med sådan en sofakartoffel?

Hvis man overkommer at tro på Anjas kærlighed, byder manuskriptet på sjove forviklinger, og samtidig er det rart at se de to små brødre tonet ned i forhold til tidligere.

Hele vejen igennem er det dog galt med replikkerne. De virker fortænkte og gumpetunge, og svinger slet ikke på gadeplan. For eksempel har Zlatko Burics valium-udgave af den gebrokne kioskejer fra reklamefilmene svært ved at overleve helt uden noget konstruktivt at sige. Han reduceres til eksotisk mønster på tapetet, og man undrer sig over at Buric overhovedet har sagt ja til rollen.

Skuespillet er gået i frø

Lassen-Kahlke og Robert Hansen slider i det, men virker efterhånden mere som stjernefrø i Regner Grastens gyldne bur end som skuespillere i udvikling. Kun Mira Wanting peger fremad med sine himmelvendte øjne i en film uden ambitioner - i en serie, der skal have et stort skud kreative vitaminer for at leve videre.