Butikkerne hos Dansk Supermarked sælger masser af frugt og grønt og tager generelt danskernes sundhed alvorligt, forsvarer koncernen sig.

Hvis man går ned i den nærmeste Føtex, vil man opdage, at området med frugt og grønt tager en god del af butikspladsen, og at kæden generelt gør, hvad den kan for få kunderne til at købe sunde varer. Sådan lyder det fra Dansk Supermarked som reaktion på fødevareministers Dan Jørgensens (S) offensiv mod detailhandlen fredag.

»Danskernes sundhed er en alvorlig sag. Vi arbejder dagligt med at forbedre vores udbud af madvarer og sikre, at der er et ansvarligt sortiment for danskerne at vælge mellem. Og generelt fylder vores frugt og grøntafdelinger meget i butikkerne,« siger Helene Regnell, CSR-direktør hos Dansk Supermarked.

Hun undrer sig over fødevareministerens retorik i den offensiv, han lancerer i et interview med Politiken fredag.

Adspurgt af avisen om, hvorvidt det ikke kun er naturligt, at butikkerne tænker på deres indtjening, svarer fødevareministeren:

»Bestemt. Men hvis en købmand med åben pande siger: Jeg har en forretning, og jeg kunne lige så godt sælge landminer, men nu sælger jeg så fødevarer, og jeg skal bare tjene penge, så vil jeg sige: Fint, du og jeg har ikke mere at diskutere.«

Det er en lidt voldsom sammenligning, mener Helene Regnell fra Dansk Supermarked.

»Ministeren sammenligner lakrids ved kasselinjen med landminer. Det er en lidt underlig optakt til det møde, han har indkaldt til,« siger Helene Regnell.

Usunde varer ved kasselinjen er netop en af de vaner, som Dan Jørgensen gerne ser, at detailhandlen gør op med. Men det er en vanskelig øvelse, påpeger Helene Regnell.

»Ved kasselinjen har vi impulsvarer, og det er i øvrigt ikke kun slik. Vi har forsøgt at placere slikket andre steder, men det fungerede ikke så godt. Det er en impulsvare, som man køber uden at have planlagt det inden,« siger hun.

Hun opfordrer i samme stund fødevareministeren til at kigge indad og bruge sine egne muligheder for at øge salget af sunde varer.

»Han kunne kigge lidt på sit eget kompetenceområde og tage en snak med sin kollegaer om, hvorvidt man kunne nedsætte momsen på sunde varer,« opfordrer Helene Regnell.

Ud over Føtex tæller Dansk Supermarked-gruppen også Netto og Bilka.