Stor utilfredshed blandt brugerne af det nye mobile vidunder.

Den i særklasse mest hypede og omtalte mobiltelefon har et problem: Den virker ikke! Fredag blev Apples proklamerede vidunder givet fri, men over hele verden afløstes forbrugerjubel sig lynhurtigt af et gigantisk skuffelsens suk.

IPhone gik nemlig ned, hurtigere end nogen kunne nå at skrige 'klartone'. Mens nyslåede iPhone-ejere rundt omkring på kloden desperat forsøgte at aktivere den nye telefon via deres computere, brød Apples overbelastede systemer sammen. Dermed var den højteknologiske telefon bedre tjent som øloplukker end som kommunikationsredskab.

Også i Danmark har iPhone fået en gumpetung start på tilværelsen.

- Det er som at have købt en ny bil, hvor man ikke har fået udleveret nøglerne. Jeg føler mig ærlig talt lidt dum, siger Kasper Bræmer Jensen, som ellers strålede fredag nat, da han som den første dansker havde erhvervet sig en iPhone.

Dårlig forbindelse
Modsat adskillige andre har den 22-årige københavner dog ikke haft problemer med at aktivere sin telefon.

I stedet har han haft gevaldige kvaler med at opnå forbindelse til Telias netværk. Teleselskabet er eneforhandler på iPhone-mobiler i Danmark og har med aftalen sikret sig, at danske iPhone-ejere er bundet til virksomheden i et halvt år.

- Men telefonsignalet bliver ved med at falde ud, siger en irriteret Kasper Bræmer Jensen.

Problemer hos Telia
En særlig feature ved mobiltelefonen er, at den kan kobles på det mobile 3G-netværk. På den måde kan iPhone-ejere tjekke mails og nyheder på internettet, mens de er på farten. At dømme efter de mange debatindlæg på danske internetsider, har Telia dog store problemer med at levere varen.

- Forbindelsen er utrolig langsom. Jeg har jo betalt for en 3G telefon - det er hele idéen med, at Apple overhovedet har lanceret den. Så er det jo tåbeligt, at det slet ikke virker, siger Kasper Bræmer Jensen, der har betalt 1.999 kr. for sin iPhone.

Desuden skal han i et halvt år slippe 599 kr. i abonnement om måneden til Telia, som er uforstående over for kritikken.

Der kan være huller
- Vi har ikke umiddelbart oplevet problemer med vores 3G-dækning i København. Hvis nogen af vores kunder har oplevet, at de har mistet forbindelsen, kan det være fordi, de har stået et sted, hvor der har været et hul i nettet. Selv i store byer som København kan der være huller, hvor vi ikke dækker med 3G, siger kommunikationsmedarbejder i Telia, Ditte Poulsen.

Internetsiden iphone.vildmedmac.dk har tidligere lavet en underskriftsindsamling imod Telias abonnement til den nye iPhone. Ophavsmanden Ulrik Hansen er frustreret på forbrugernes vegne.

- Det er utrolig ærgerligt, når det nu har været slået så stort op. Og det er virkelig irriterende, at den enkelte forbruger skal vente i op til to døgn med overhovedet at kunne bruge telefonen, siger han.

kve@bt.dk