Sådan ser hendes budget ud

SF´s Özlem Cekic og Liberal Alliances Joachim B.Olsen tørnede mandag sammen i en ophedet debat. Özlem Cekic havde sørget for, at Joachim B.Olsen skulle møde, hvad hun anser som et eksempel på en fattig i Danmark.

Kvinden, som selv har lavet budgettet, havde godt 15.000 kroner udbetalt til at gøre godt med. Her er hendes budget:

Indtægter

Kontanthjælp 9800 kr.

Boligsikring 3019 kr.

Børnepenge 2909 kr.

I alt 15728 kr.


LÆS OGSÅ: SF'er til Joachim B.: Du er latterlig!


Udgifter

Husleje 7400 kr.

El 700 kr.

Telefon 500 kr.

Licens 196 kr.

Internet 148 kr.

Gæld 600 kr.

Medicin 70 kr.

Hund, mad og læge 283 kr.

Foldbold 300 kr.

Smøger som hun selv ruller 500 kr.

I alt 10697

Indtægt 15728 kr.

---------------------------------------

Udgift 10697kr.

Restbeløb til mad, tøj og fritidsaktiviteter 5031kroner

Afstemning

Afstemning


Afstemning

DE TO POLITIKERE DISKUTEREDE FATTIGDOM I DANMARK. MEN HVAD MENER DU, KAN MAN TALE OM FATTIGDOM I DANMARK? DELTAG I DEBATTEN HERUNDER:

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

karina

Skrevet af malou, Lørdag den 24. august 2013, 17:43

helt seriøst det er for langt ude

karina

Skrevet af malou, Lørdag den 24. august 2013, 17:43

helt seriøst det er for langt ude

husleje

Skrevet af christian, Tirsdag den 15. januar 2013, 14:56

Fuck,for nogle huslejer i holder jer,flyt dog til skønne vest jylland.Med de penge kan i få både hus og have.

fattig karina

Skrevet af anne nielsen, Onsdag den 12. december 2012, 15:07

der er ikke opgivet hvor meget hun får i boligstøtte så der skal lægges mindst 3000 kr. oveni de 5031 kr.

fattig karina

Skrevet af anne nielsen, Onsdag den 12. december 2012, 15:07

der er ikke opgivet hvor meget hun får i boligstøtte så der skal lægges mindst 3000 kr. oveni de 5031 kr.

fattig karina

Skrevet af anne nielsen, Onsdag den 12. december 2012, 15:07

der er ikke opgivet hvor meget hun får i boligstøtte så der skal lægges mindst 3000 kr. oveni de 5031 kr.

fattig karina

Skrevet af anne nielsen, Onsdag den 12. december 2012, 15:07

der er ikke opgivet hvor meget hun får i boligstøtte så der skal lægges mindst 3000 kr. oveni de 5031 kr.

Stop

Skrevet af Ann , Lørdag den 23. juni 2012, 18:42

Efter at have arbejdet i mere end 35 år, er jeg blevet tilkendt førtidspension. Fordi jeg har arbejdet i de skandnaviske lande, får jeg kun deltidspension fra Danmark (hvor jeg bor i dag). Netto ar jeg udbetalt 6600/mnd, hvoraf huslejen har været 4000. Forbrug af medicin er ca 800/mnd. Min sygdom gør desverre at jeg ikke kan gå, derformå jeg flytte fra mit hus ude på landet, og ind til byen. Ny husleje er ca 6500, men ingen mulighed for boligstøtte/boligsikring osv. Hvad skal jeg prioritere? Jeg har "skaffet" mig af med kæledyr, fastnettelefon, bil, fornøyelser, kort sagt det meste. Hvad gør jeg?

bio tur

Skrevet af prins henrik, Lørdag den 23. juni 2012, 09:57

skyd hunden,hold med at rye så skulle der nok kun bliver til biografen

Falsk artikel -skatten er glemt!

Skrevet af christian, Lørdag den 26. maj 2012, 13:29

Hun har ikke ca. 16.000 udbetalt. Der skal først trækkes SKAT. Mangen til usaglighed skal man desværre ikke lede længe efter. Sensations samfundet længe leve. Tyg lidt på den. Bort set fra det synes jeg at 16.000 er lige i overkanten, men fred være med det.

jo

Skrevet af jo, Lørdag den 23. juni 2012, 10:06

der skal ikke betales skat af boligtilskud,børnepenge, og der er betalt skat af de 9800 kr

jo

Skrevet af jo, Lørdag den 23. juni 2012, 10:02

der skal ikke betales skat af boligtilskud,børnepenge, og der er betalt skat af de 9800 kr

Hjælp!!!

Skrevet af Tina, Søndag den 25. marts 2012, 19:43

Hjælp!!! Hvad skal jeg gøre/sige...? kommunen vil ikke hjælpe mig, med boligindskud... (kan ikke ta lån i banken) er på kontanthjælp, har været boligløs i et år, var i et voldeligt forhold i 5 år, da jeg smutter fra det, gå jeg på kommunen for at få hjælp til bolig og for at søge kontanthjælp... Bliver skrevet op til en bolig på kommunens akut boligliste ( snart et år siden) det de fortalte mig var, at det var hurtigere hvis jeg selv fandt en bolig. Finder den første bolig, får afslag, om lån til inskud, finder bolig nummer 2, afslag! Der gik knap en uge inden jeg fik afslag ( de siger at deres sagsbeh. Tid normalt er på 3 uger) men det går nok hurtigere når folk får afslag!! Ringer til kommunen for at høre hvad grunden var til jeg fik afslag... Det var fordi jeg var boligløs og jeg sev kunne spare???? Det er da dyrt at være boligløs, ofte skulle jeg betale for at sove et sted. Man kan jo heller ikke bliver ved med at sove rundt omkring,( ingen kontakt til min fam.) den sidste måned måtte jeg sove ude /på en bænk, sover ikke om aften/natten, da jeg er bange... Sover først når normale mennensker tager på arb. Jeg vil da også have en udd. Ligesom alle andre unge og et job. Hjææælp

nasserøve svindlere tyveknægte.

Skrevet af kim christiansen, Mandag den 19. marts 2012, 16:29

For det første vil jeg aldrig stole på sladderbladenes udsagn, for dem gælder det kun om at tjene penge på historier & de er bedøvende om de er gavnlige eller skadelige, så tror snarere på Karinas udlæg mht feks børnechecken.

Det folk glemmer specielt alle de studerende & arbejdsliderlige herinde det er at ja mange får en høj bistand, men man glemmer lige at se på at husleje & mad stiger år for år, det gør bistanden ikke, & det er altså ikke os alle der får samme beløb som karina ( ville gerne have hendes sagsbehandler ) jeg får ca 10000 mdr & har regninger for 11.5, & alle de der latterlige forslag med at fjerne bistanden pensionen etc , helt ærligt flyt til Usa hvis i er så utilfredse med vores velfærdssystem & håb på når i emigrerer at i aldrig bliver arbejdsløse. Danamrk var indtil Venstre kom til magten i 2001 verdens bedste velfærdsland, efter at de har været der er vores velfærdsystem på højde med Hollands & så skulle rød regering overtage deres lort, at de så desværre er løftebrydere & dobbeltmoralske hyklere er sørgeligt, de har med deres manglende politik sørget for at V vinder ved næste valg, inkompetence & ubeslutsomme som de er, har de banet vejen for yderligere en forringelse af systemet, så bare rolig til alle jer der har så ondt i røven af at vi andre får en formue fra systemet, om 10 år senest da ligner vi Usa i en udstrækning der vil gøre republikanerne misundelige, slut med gratis lægehjælp ingen bistand & bliver du skadet på din arbejdsplads & dermed en belastning for samfundet så læg dig til at dø, for du får ikke længere hjælp fra systemet.

Uretfærdig fordeling

Skrevet af NV, Lørdag den 25. februar 2012, 14:46

Det er utroligt at kalde bistandsmodtagere for fattige. Hvis nogen er fattige i DK, så er det de studerende. Og ikke nok med at de skal knokle i årevis og klare sig for ingenting, mens der sidder folk og naser på samfundet ved at få bistandshjælp og ikke yde noget som helst. Jeg går klart ind for at alles om for offentlige ydelser skal i beskæftigelse, om de vil eller ej. Det kan ikke være rigtigt at os som arbejder skal forsørge næsten halvdelen af Danmarks befolkning og se på dem som ikke laver noget som helst og så endda får op til 15.000 udbetalt om mdr. Der er folk som arbejder og får mindre udbetalt. Det er en uretfærdig fordeling af ressourcerne. Og danskerne er så forkælede. De burde indføre det som Tyskland gør, dvs. 400 Euro om mdr. For det beløb skal tyske bistandsmodtagere klare sig for. Så forkælede danskere, tag jer sammen og gør en forskel for landet, istedet for at klynke.

Pensionist

Skrevet af Børge, Fredag den 27. januar 2012, 13:45

Jeg kan oplyse at der er mange "fattige" i Danmark, tænk på alle vi Pensionister.

Drop "smøgerne"

Skrevet af Olivia, Fredag den 27. januar 2012, 12:49

Så burde der være plads til en bio tur ind i mellem..

Skam dig dog.

Skrevet af Lis Bang Jensen, Fredag den 27. januar 2012, 10:24

I dag er jeg pensionist, har været på arbejds markedet siden jeg var 12 år.
Syntes jeg har bidraget til vores tilværelse, som vi har i DK, også til dem der kommer hertil, og til dem der bliver her selvom de ikke er berettiget til det, tror ikke der er nogle der dør af sult her i landet. Jeg føler mig ikke rig, men får da mad hver dag.
Som folkepensionist har jeg efter skat udbetalt 5.700,00 kr. til ALT, så lad dog være med at skabe dig.

Realistisk budget

Skrevet af Daniel, Fredag den 20. januar 2012, 12:59

Jeg sad lige og lavede et budget med hendes tal, bare hvor der er skåret lidt ned på udgifterne.. Det gav hende 8.666 kroner til sig selv om måneden:

Udgifter Realistisk
Husleje -7400 -4000
El -700 -400
Telefon -500 -300
Licens -196 -100
Internet -148 -100
Gæld -600 -600
Medicin -70 -70
Hund... -283 -283
Fodbold -300 -125
Smøger -500 -300

I alt -10697 -6278

overskud: 4247 8666

Og jeg har endda sat mange af tallene højt

Nu må det stoppe!

Skrevet af Robert , Torsdag den 19. januar 2012, 09:27

Mage til Brokke sang skal man lede længe efter.

Gæld og smøger må være hendes eget ansvar skær disse 2 udgifter væk 0 hun har pludselig over 6000 kr om måneden til sig selv.. Hvor mange mennesker har egentlig det.

Som studerende som mig selv ville det være luksus, så start nu med at yde, og stop med at nyde.

Fattigdom el.arbejde

Skrevet af Maja Hornstrup, Onsdag den 21. december 2011, 23:52

Vi mgl.at få at vide, hvorfor hun ikke er sendt i arbejde.Os fra 20-30érne var fattige - vi fik ikke gratis skoletandlæge og må nu som folkepensioistser betale dyrt for manglende tandpleje - vi få ikke hjælp til det - det beder man ikke om, hvis man har vor moral !!

Lol!

Skrevet af line, Tirsdag den 20. december 2011, 23:33

Jeg er selv på kontanthjælp og får 7400 udbetalt boligstøtte på 300 husleje på 3000 piller på 700 licens varme osv su lån skal betales tilbage med 400 om måneden alt i alt har jeg godt og vel 1000 til mad tøj osv! kan da godt se at det fint nok man får flere penge når man har børn men det der er godt nok meget! så ja jeg vil da sige jeg er fattig! Ved ik rigtig har en temmelig stor mening men vil tage en krig om at skrive!!! hun kan ik tilade at brokke sig smøger fodbold and omg alt det mobil og strøm pff pff

Hmm

Skrevet af Tina, Tirsdag den 20. december 2011, 04:50

Ja jeg kan jo bare sige, at jeg arbejder, næsten fuldtid (30-40 timer pr. uge), får "kun" 600 kr. i boligstøtte (hvilket jeg er super taknemmelig for), har dyrere medicin pr. måned end hende, og noget højere afbetaling på bl.a. studiegæld (men godt nok ingen børn). Mit rådighedsbeløb er pr. måned ca. 2500 kr. til tøj, mad, shampoo, vedligeholdelse af cykel mm. og jeg anser ikke mig selv som fattig på nogen måde.
Jeg ved ikke om den nævnte kvinde, selv anser sig som fattig, men hvis nogen anser sig som fattige, med et rådighedsbeløb på næsten 5000 kr. og man så samtidig sidder i en lejlighed til over 7000 kr. (så kunne man jo vælge noget billigere), ja så burde man skamme sig.
Der er bestemt nogle her i Danmark, der er fattige, men vi er trods alt så heldige her i landet, at der findes kontanthjælp og gratis lægehjælp og masser af gratis aktivitetsmuligheder (hvis man gider søge). Jeg synes vi er forkælede, og selvom det måske ikke ligefrem er guld og grønne skove, at være på kontanthjælp, så skal vi vidst bare være taknemmelige for, at den mulighed findes.

ENIG!

Skrevet af Tony, Tirsdag den 10. januar 2012, 08:50

Du har fuldstændig ret! folk i danmark er alt for forkælede og det er ikke godt. der findes rigtige fattige i danmark, men de prøver ihærdigt at finde arbejde, mens folk der bor i en lejlighed til 7400 kr. det er sgu i overkanten. find dig en lejlighed til 3 - 4000 kr.

når jeg engang har en indtægt på 20.000 efter skat, først der kan jeg tillade mig at bo i en lejlighed til 7400 kr.

mega forkælede folk i danmark uden arbejde.

Det er ikke sjov...

Skrevet af Lillemor, Lørdag den 17. december 2011, 22:57

At være på kontanthjælp, ikke være herre over dit liv, skulle stå til rådighed konstant, få alverdens urellevante arbejdsopgave div steder bare for at lave noget og stadig kun få kontanthjælp.
Jeg er i den kedelige situation at være på kontanthjælp, da jeg ikke har kunnet få et job (endnu). Jeg skylder staten for noget institution, så børnefamilieydelsen tilbageholder de til gælden er betalt. Så jeg har ca 9200 udbetalt pr mdr, de trækker inden udbetaling ca 2600 til institutionspladserne til pigerne (de skal være i institution, ellers er jeg ikke til rådighed for arbejdsmarked.) Min kæreste der er blever fyret fra sit arbejde, er ikke berettiget til kontanthjælp, pga at han ejer 50 % af en ejendom (der på papirene har en friværdi på 300000, som ingen vil udbetale.) Så vi har ca 6600 pr mdr, til ALT (husleje, strøm, varme, vand mad, transport o.s.v.) Så vi er da nok tæt på at være det man kalder fattig, men vi klager ikke, vi har det vigtigste, vi har hinanden, og vores piger ved vi elsker dem. Og vi er godt nok blevet kreative, hvad ang. mad og aktiviteter . Tøj laves eller købes brugt, eller ved udsalg.

For den da

Skrevet af Incognito, Tirsdag den 6. december 2011, 13:19

Kan i virkelig ikke se at denne kone IKKE eksistere.. Prøv at regne ud (dem der har børn) hvor meget I FÅR i børnepenge.. OG NEJ det er ikke underholdsbidrag.
Prøv også lige at regne ud hvad i betaler i LICENS... Så vidt jeg ved, er det ens for alle.

Og hvor mange af jer har børn, der også går til fodbold. Denne "person" betaler 3.600 kr i året.
Jeg er højst stødt på en årlig betaling på 1.500. Face the fact, han er jo ikke i superligaen. Hov måske ryger der lige 300 kr. ind til transport.

GØR MIG LIGE DEN TJENESTE og lav dette regnestykke selv... Bare for min skyld og se hvor i ender henne..
Og denne gang, lad være med at tage børnepengene med hver måned okaay...

...

Skrevet af Bo, Mandag den 5. december 2011, 23:32

Kommer alt ikke også an på, hvordan situationen ser ud for en "fattig". 16K udbetalt er MEGET fra det offentlige. Men har man børn, som også skal engagere sig socialt til fritdsaktiviteter, så går det jo også stærkt.

Alt i alt er den mængde penge mange og man kan jo til dels styre lidt at egen tilværelses indhold, husdyr og andre selvvalgte "goder" tæller da i regnskabet, men hvad rimelighed angår synes jeg det er meget og punge ud, man skal dog altid tage højde for situationen i et menneskes liv, mener jeg. Så længe der er råd til tag over hovedet, mad, telefon - luksus liv må man måske se lidt efter, hvis man ikke står i vellønnet arbejde. SU- berettigelsen er latterlig lav, især set i lyset af hvad man så ellers kan se folk få.. men der er altid individuelle betragtninger at tage højde for. Ingen bør være nødlidende, dog skulle det da være til at få en husstands økonomi til at hænge sammen med godt 16.000kr på lommen. Ellers må der være tale om luksusproblemer. Et generelt problem - efter mit indtryk.. Damn hvor skal vi fylde os med lorte maskiner i vores liv for vi "er noget"!!? Vi kan købe og købe og naboens nyheder er jo alligevel altid bedere, mer vil ha mer og nok er aldrig nok til at være tilfreds, right?! Hvilke ting har du derhjemme, sætter du pris på dine ting, really? Luksus problemer skal ti llivs for det kvæler rigtig mange, som "lider i stilhed"..

Forsikringer?

Skrevet af Jacob, Mandag den 5. december 2011, 12:41

Har hun slet ingen forsikringer?
Må jeg foreslå at skifte smøgerne ud med forsikringer til hende og hendes barn, og så er der endda penge tilovers

SKAM DIG !!!

Skrevet af Dorthea Madsen, Søndag den 4. december 2011, 23:04

WOW 300 kr til fodbold ? Jeg håber det er til din søns fodboldtræning så :)
SMØGER ???
Hold op med at ryge !
700 kr på EL ??? Spar på strømmen.
Jeg bruger for ca 700-1000 kr kvartalet !
500 kr på tlf ??? Jeg har CBB fri tale/ sms 2 timers pakke til 99 kr
Der kan godt skæres ned i det fremlagte buget. Så kan du leve, som en dronning (Næsten)

Så skulle i se mit budget...

Skrevet af Andreas, Søndag den 4. december 2011, 20:46

700 kr i el om måneden er vanvittigt, 500 kr for telefon er også helt hen i vejret.

Jeg ryger selv, tving dig til at ryge udenfor hver gang du skal ryge så kan et karton cigaretter holde en hel måned og så slipper du for at rulle selv.

Jeg har meget meget færre penge end hende der, hvis da bare jeg havde så mange penge mellem hænderne som hende..