Det er aldrig dem, der står øverst på sejrsskamlen, når årets Grammy-priser uddeles. Kulturpaverne ser ned på dem og håner dem offentligt for deres naive og lettilgængelige tekster, mens de seje, sortklædte rockmusikere kun har ligegyldige skuldertræk til overs for dem.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Alligevel er de fleste popmusikere svært tilfredse med livet. For de scorer kassen på deres folkekære melodier, der søndag efter søndag bliver skamredet på Giro 413.

Og vejen frem for de fleste af dem er gået over Danmarks Radios "Dansktoppen".

I forbindelse med århundredeskiftet har DR offentliggjort en liste over de mest populære dansktopmelodier, fra programmet begyndte i 1968 og frem til i dag. I 1968 blev Keld Heick den mest lyttede kunstner med melodien "Vi skal gå hånd i hånd", mens Kisser og Søren afsluttede århundredet med "Ordsprog".

Den gruppe, der har gjort sig mest bemærket på Dansktoppen, er imidlertid Kandis, som fire gange har skabt årets mest lyttede melodi. I 1993 var det "En lille ring af guld", der blev en sand landeplage, inden Kandis og Karina i '94 blev de mest lyttede med "En dør til fantasien".

Allerede i 1995 røg Kandis så atter til tops på Dansktoppen med "Velkommen hjem", inden de i 1998 røg til tops med "Glade minder".

"Da vi kom frem i '93, skyldtes det Dansktoppen. For os har det virkelig været vejen frem," siger Johnny Hansen fra Kandis.

Siden debut'en i '93 har Kandis solgt over 900.000 CD'ere og kassettebånd og spiller som regel for udsolgte huse. Derfor er de ikke længere så afhængige af at blive spillet på Dansktoppen.

"Vi er blevet etablerede, så vi har faste kunder, der hyrer os til at spille. Så Dansktoppen har ikke længere en stor betydning. Men for de nye navne har den betydning, fordi folk så kender deres musik fra radioen," siger Johnny Hansen. Han har ikke så meget til overs for de musikere, der ser ned på Dansktoppen.

"Det er for billigt at se ned på os. Der er mange, der er glade for det, vi laver. Der er et publikum til det, og det er det, der betyder noget," siger Johnny Hansen.

En anden, der blev landskendt via Dansktoppen, var Birgit Lystager, der i 1970 lancerede landeplagen "Smilende Susie", der den dag i dag er en populær melodi på Giro 413.

"Det betød alt, at den kom frem på Dansktoppen. Det betød blandt andet, at Stig Lommer kontaktede mig og bad mig spille i Palmehaven. Økonomisk førte den også meget med sig. Hvor meget kan jeg ikke huske," siger Birgit Lystager.

Hun har ikke indspillet en plade siden 1983 og optræder heller ikke mere.

"Min ryg er for dårlig. I dag arbejder jeg med healing. Men hvis der kommer et tilbud, vil jeg da forsøge," siger Birgit Lystager.

En anden veteran på Dansktoppen er Richard Ragnvald, der står bag det fra Giro 413 så kendte nummer "Kære lille mormor".

"Det betyder kolossalt meget at blive spillet på Dansktoppen. Så bliver ens musik hørt og lagt mærke til. Når en melodi bliver spillet meget i radioen, giver det jobs," siger Richard Ragnvald, der formentlig er en af de kunstnere, der har tjent flest penge på de jordnære tekster.

For Lis & Per betød gennembruddet på Dansktoppen i 1990, at deres honorarer steg, når de var ude at optræde.

"Før vi blev spillet der, fik vi mellem 7.000 og 8.000 kr. for at optræde. I dag får vi mellem 12.000 og 15.000 kr. Jobmæssigt har det været de bedste år, siden vi kom ind på Dansktoppen. Det er det, der flytter mest, fordi man får et stort publikum," siger Per Kauczki fra Lis & Per.

Prestige er der ikke meget af i den verden. Men når først kunstnerne har nået Dansktoppen, ruller pengene ind på bankbogen.