Det ser alvorligt ud: Tallene er blodrøde, og direktør Jesper Rungholm overvejer en decideret lukning.

Flyruten mellem Rønne og København giver et dundrende underskud på 18 millioner kroner årligt for flyselskabet Danish Air Transport (DAT), skriver TV 2/Bornholm.

Underskuddet er så voldsomt, at DAT med en lukning er villig til at bryde en kontrakt med Region Hovedstaden.

»Hvis vi kunne stoppe i morgen, så havde vi stoppet i morgen. Men det kan vi ikke. Vi har en kontrakt, og vi er forpligtet til at beflyve den kontrakt, indtil den løber ud,« siger Rungholm til TV 2/Bornholm.

Kontrakten siger, at DAT er forpligtet til at flyve ruten mellem Bornholm og København med hospitalspatienter og for eksempel blodprøver.

Om et halvt år udløber kontrakten dog, men den kan herefter forlænges, hvis Region Hovedstaden ønsker det.

Set alene med de økonomiske briller, så frygter Jesper Rungholm, at det vil komme til at ske.

Ifølge Trafikkontaktrådet er kombinationen af trafik til vands og i luften til og fra Bornholm vigtig for at holde ø-samfundet kørende.

Jacob Trøst (K) er borgmester for Bornholm og også formand for Trafikkontaktrådet. Tilbage i april udtalte han på Bornholms Regionskommunes hjemmeside:

»Bornholm har brug for både en fly- og en færgeforbindelse. Trafikkontaktrådet vil derfor se på, hvordan den økonomiske støtte fordeles mest hensigtsmæssigt i fremtiden, så den gavner Bornholms udvikling og grønne omstilling bedst muligt.«