»Fire millioner euro er det første, der falder mig ind,« siger Brian Holm og tænker sig om.

»Han har en andenplads på cv'et. Hvis han bare var kommet i år og havde vundet, havde jeg nok sagt 2,5 eller 3. Men han har en sejr og en andenplads og kommer ikke til at være udbrændt til næste år.«

På trods af den toptrimmede krop er Jonas Vingegaard ikke en mand, der sulter. I hvert fald ikke af økonomiske årsager.

For efter den historiske Tour de France-sejr kan danskeren formentlig se frem til endnu et lønhop efter det, han fik i kølvandet på andenpladsen i sidste års Tour de France.

Ud over at snuppe den samlede sejr triumferede Jonas Vingegaard på to etaper ved årets Tour de France.
Ud over at snuppe den samlede sejr triumferede Jonas Vingegaard på to etaper ved årets Tour de France. Foto: YOAN VALAT
Vis mere

Og Brian Holm – tidligere cykelrytter, nuværende sportsdirektør og fremtidig rytteragent – er ikke i tvivl om, hvad han ville kræve i løn til Vingegaard, hvis han skulle forhandle på Jumbo-danskerens vegne. Knap 30 millioner kroner årligt.

»Hvis man vinder Touren, er man verdens bedste. I hvert fald til det. Så teknisk set må man blive betalt som verdens bedste. Når man så også er blevet toer, så er det ikke tilfældigt,« fastslår Brian Holm.

»Han kommer nok til at ligge lige under de her store, tunge drenge som Tadej Pogacar, der også vinder store klassikere. Men vinder han Touren næste år, så er han der jo.«

I fjor var Tour de France allerede afgørende for Vingegaards konto. Ifølge B.T.s oplysninger blev hans løn cirka tidoblet, så han landede på 1,5 millioner euro årligt – eller 11 millioner kroner – da han forlængede sin aftale med Jumbo-Visma kort efter Tour de France, så den løber til og med 2024-sæsonen.

Det uden sejrsbonusser.

Om Jumbo-Visma igen vil forlænge sin guldfugl eller har indsat klausuler, sejrsbonusser eller andet, der blev aktiveret ved Tour de France-sejren, kan ikke siges med sikkerhed.

Men uanset hvad, vil han nu nærmest pr. automatik være den bedst lønnede på ethvert hold, mener Holm.

»Vingegaards værdi er vel fordoblet under årets Tour. Men oftest er det ikke kun pengene, det handler om.«

»Mange ryttere går op i trivsel. Mange af dem forbavser i forhold til, hvor meget de er klar til at gå ned i løn for at føle sig hjemme. Det synes jeg er meget sympatisk i en ellers hård cykelverden,« påpeger han.

»Typisk kan de godt lide et pift af familieforetagende, at det hele ikke bare er kold business. Uden overhovedet at vide det kunne jeg forestille mig, at Jonas ikke bare sætter beløbet højest.«

På det seneste har danske ryttere i stigende grad tegnet sponsorater.

Stjerner som Magnus Cort og Kasper Asgreen har sagt ja til betalte partnerskaber for at supplere lønningerne.

Brian Holm er mangeårig sportsdirektør på Quick-Step-Alpha-Vinyl. Til næste år skifter han erhverv og skal arbejde som rytteragent.
Brian Holm er mangeårig sportsdirektør på Quick-Step-Alpha-Vinyl. Til næste år skifter han erhverv og skal arbejde som rytteragent. Foto: Thomas Lekfeldt
Vis mere

Men den mulighed fejer Brian Holm prompte af vejen for Jonas Vingegaard.

Her skal der noget fuldstændig unikt til, før det overhovedet kan overvejes, fastslår han.

»Hvis Rolex, BMW eller SAS ringer, så tænker man okay, fint nok. Men hvis man tjener den slags penge, som Vingegaard gør, så er resten jo pebernødder,« siger Brian Holm.

»En god agent ville sige til ham: 'Hold dig væk.' Der er en tre-fire-fem-seks store mærker, du siger ja til. Hvorfor skulle du sige ja til resten? Har du brug for pengene? Har du brug for at blive mere kendt?«

Når det er sagt, forstår Brian Holm godt, hvorfor Vingegaard er en attraktiv rytter for sponsorer.

Hans særlige historie gør ham nemlig unik.

»Det er interessant med en mand, der bor i Glyngøre og har arbejdet på en fiskefabrik. Fortællingen er god for hele verden, og derfor går den kloden rundt.«

»Jonas er jo tæt på at være lykkedes med det umulige.«