En amerikansk brancheorganisation for mælkebønder har foretaget en undersøgelse af amerikanske forbrugeres forhold til mælkeprodukter, og det kom der en række chokerende resultater ud af.

Intet mindre end syv procent af de adspurgte troede, at kakaomælk kommer fra brune køer, mens hele 48 procent erklærede sig usikre på, om kakaomælk kommer direkte fra koen eller ej, skriver Washington Post.

Undersøgelsen blev fortaget i april måned af organisationen, The Innovation Center for US Dairy, der spurgte 1000 amerikanere om deres forbrug af mælkeprodukter i hverdagen.

Udover den store uvidenhed om kakaomælks oprindelse svarede 29 procent, at de bruger deres børn som undskyldning for at købe kakaomælk til sig selv.

Ifølge forskere er det hovedsageligt folk fra byområder, der har givet de sæprægede svar omkring kakaomælk.

»Lige nu er det sådan, at vi er programmeret til at gå i supermarkedet, hvis vi vil have mad. Der er ikke noget sted i vores uddannelsessystem, hvor børn lærer om, hvor maden i virkeligheden kommer fra,« siger Cecily Upton fra non-profit organisationen FoodCorps, til Washington Post.

Selvom det for en dansker kan virke som et massivt antal amerikanere, der ikke kender til fødevarers oprindelse, så havde forskere troet, det ville være endnu højere.

En lignende undersøgelse foretaget i starten af 1990'erne viste nemlig, at næsten 20 procent af de voksne amerikanere ikke vidste, at bøffen i deres hamburger kom fra en ko.