Thomas Kluge har gennem årene portrætteret adskillige medlemmer af den royale familie – og Dronningen indtil flere gange – og nu er de alle blevet samlet i ét stort gruppebillede, der fra lørdag kan ses på Amalienborg.

Der gik kun et par år efter Thomas Kluges opsigtsvækkende deltagelse på Charlottenborgs Forårsudstilling i 1994, før den selvlærte maler fik sin første bestilling på et portræt af Dronningen. Og fra lørdag - efter flere portrætter af de kongelige hver for sig - kan interesserede se et portræt af hele familien sammen på Amalienborg. Det skriver b.dk.

Malerens første opgave blev til det maleri, hvor man ser Dronningen gengivet som på et pasfoto; knivskarpt og ned til mindste detalje som den lille skævhed i det ene øjenæbles placering.

»De har sandelig fået det hele med,« sagde regenten, da hun blev præsenteret for maleriet, der snarere end et officielt portræt er et billede af en moden kvinde og en mor, og det hænger da også på Schackenborg Slot.

Siden uddybede Dronningen sin anerkendelse ved blandt andet at sige, at Thomas Kluge »ramte vældig godt første gang. Anden gang ramte han godt, fordi han vidste, hvad han gik efter«.

Anden gang blev det til et officielt portræt med hele udstyret og altså alt det, der understreger Dronningens rolle som institution. Siden er andre medlemmer af kongefamilien som for eksempel Prins Henrik og Kronprins Frederik også blevet afbilledet. Og nu har Kluge så samlet dem alle i ét stort billede, der skal hænge på Fredensborg Slot, men frem til den 2. marts kan ses i Christian VIII’s Palæ på Amalienborg. Hvordan gik det til, at Kluge også fik dén opgave?

»Skal vi gå helt tilbage til ideen om billedet, kom det sig faktisk af, at jeg var til en større reception på Christiansborg, og der kommer jeg på et tidspunkt til at stå sammen med Per Kirkeby lige op af Laurits Tuxens billede af Christian IX og hans familie, og det kommer vi så til at tale om, fortæller Kluge til b.dk og fortsætter:

»Og Kirkeby synes, det er et dårligt billede, og så siger han til mig, at »det kan du da gøre bedre, Thomas«, og det kunne jeg selvfølgelig ikke lade være at tænke over. Så var det så heldigt, at der var en anonym giver, der gerne ville forære Dronningen et maleri af hele kongefamilien. Nej, der er ingen hentydninger til vedkommende i billedet. Derimod har jeg ganske diskret placeret min kone og mig selv i baggrunden,« fortæller Thomas Kluge til b.dk.

Baggrunden i Thomas Kluges gruppeportræt er lånt fra et maleri af den italienske 1700-talsmaler, Jacopo Fabris, der en overgang virkede som teaterdekoratør i København; åbenbart til Frederik Vs store tilfredshed, for han lod Fabris male nogle såkaldte ideallandskaber til det nyanlagte Fredensborg Slot.

Kigger man meget nøje efter, vil man altså få øje på to meget nulevende personer i Fabris’ klassiske landskab. Det refererer til en tradition i billedkunsten, hvor kunstneren – mest berømt i et bryllupsbillede fra 1434 af den flamske maler Jan van Eyck – afbilleder sig selv som en detalje. Men det henviser også til et maleri, Kluge for nogle år siden malede af sin familie og sig selv; i øvrigt i en opstilling der – for de voksnes vedkommende <saxo:ch value="226 128 147"/> mimer kompositionen i Jan van Eycks billede.

På sin vis refererer Kluges nye gruppeportræt også til Tuxens maleri, der blev afsættet for det hele. Tuxens billede er blevet et velkendt nationalikon, fordi det fremstiller Christian IX som hele Europas svigerfader, mens – som Thomas Kluge formulerer det – Margrethe II mere er hele Danmarks farmor, skriver b.dk.

Kluges komposition er imidlertid væsensforskellig, og det bemærkelsesværdige er, at de eneste tre i det 14 personer store selskab, der kigger direkte mod beskueren, er Dronningen, Kronprins Frederik og Prins Christian; den nuværende og de to kommende regenter. Resten af familien ser på hinanden eller synes som hensunkne i egne tanker eller – for børnenes vedkommende <saxo:ch value="226 128 147"/> optaget af deres leg. Prins Christian er placeret helt centralt i kompositionen. Han repræsenterer den fjerne fremtid, som han står der og kigger på os; endnu uvidende om, hvordan det er at være kongelig – og man fristes til at foreslå det arme barn at tage valgsproget: Folkets forventninger – min byrde.

Afsløringen af billedet, der fandt sted fredag eftermiddag, er samtidig en af markeringerne af, at det er 150-året for, at glücksborgerne afløste den oldenborgske slægt som kongehus i Danmark. I forbindelse med udstillingen udkommer en bog og et katalog skrevet af Thyge Christian Fønns, der tidligere blandt andet har udgivet en bog om portrætter af Dronning Margrethe fra 1972 til i fjor, skriver b.dk.