Det danske fragtskib, CEC Future, der fredag på dramatisk vis blev kapret af bevæbnede pirater i Aden-bugten, er nu på vej mod Nordsomalia med pirater ved roret. Dansk reder ulykkelig og dybt frustreret.

Fredag kl. 13.45 ringede kaptajnen på det dansk skib, CEC Future, hjem til rederiet i København via satellittelefon og fortalte, at skibet var under angreb af svært bevæbnede pirater og nu var i piraternes magt.

Skibet sejler under Bahama-flag for rederiet Clipper Group, der har 300 ansatte på hovedkontoret i København. Det var på vej med en ladning stål fra Middelhavet til Malaysia, da kapringen foregik i Aden bugten tæt ved Somalia.

- Kaptajnen fortalte os i telefonen om angrebet, og at den 13 mand store besætning, hvor alle er russere, var i god behold. De seneste meldinger, vi har fået, lyder på, at skibet nu styrer direkte mod Nordsomalia – arnestedet for alle kapringer i området, siger administrerende direktør for Clipper Group, Per Gullestrup, til bt.dk.

Siden kaptajnens opringning fredag har ingen hørt fra hverken besætning eller pirater, og Per Gullestrup kan ikke komme med yderligere detaljer om kapringen, eller hvor mange pirater, der deltog, og hvilke våben, der er brugt.

- Vi står i en sprængfarlig high jacking situation, og bliver formentligt nu stillet overfor en løsesum. Derfor kan jeg ikke komme med flere detaljer. Vi er meget bekymrede for vores besætning, der nu måske i uger eller måneder skal leve et liv for enden af en pistolmunding. Vi er dybt frustrerede over, at det internationale samfund bare snakker og snakker, men at der intet sker, siger Per Gullestrup.

Clipper Group har oplysninger om, at ialt ti skibe med i alt 350 besætningsmedlemmer nu er i piraternes hænder ud for Somalias kyst.

- Alligevel får det internationale samfund ikke løst problemet. Hver dag sejler 48 skibe fra Suez kanalen og igennem det pirat-fyldte farvand. Det er dybt frustrerende, siger han.

Per Gullestrup forudser, at hvis man ikke snart finder løsninger – f.eks. et konvojsystem, hvor skibene bliver beskyttet – kan det betyde, at Suez-kanalen lukker, hvilket vil være en katastrofe for skibsfarten.

- Vi føler os meget alene og magtesløse. Situationen er temmelig håbløs,” siger han.

Per Gullestrup roser til gengæld det danske krigsskib, Absalon, og de danske myndigheder for 'en forbilledlig indsats i området.' Absalon har ved én lejlighed overmandet kaprerne på et skib, og fået løsladt gidslerne. Men var til frustration for mandskabet nødt til at løslade piraterne igen, da det internationale samfund ikke kunne blive enig om, hvad man skulle stille op med dem.

- Absalon er netop nu i havn i Djibouti - et godt stykke fra det sted, hvor kapringen er foregået. Og der er ikke på nuværende tidspunkt ordrer til Absalon fra den internationale taskforce i Bahrain om at komme det kaprede skib til undsætning, siger statsvagten ved Søværnets operative kommando, Kjeld Frederiksen, til bt.dk.

CEC Future hører ikke under de danske myndigheders område, da det sejler under Bahama-flag