Det er uetisk, når socialt udsatte borgere risikerer at læse om sig selv i udbudsannoncer, lyder kritik.

"Botilbud søges til dreng med svær autisme og aggressiv adfærd." Det er annoncer som denne, man kan støde på i pressen og på kommunernes hjemmesider, der kritiseres fra flere sider.

De er uetiske og skaber for meget bureaukrati, lyder det.

- Det er uetisk på denne måde at gøre mennesker, der har brug for hjælp, til markedsobjekter og så at gøre det til fuld skue for alle andre, siger formanden for Socialpædagogernes Landsforbund, Benny Andersen, til avisen Kommunen.

Siden 2007 har offentlige myndigheder skullet sende tjenesteydelser til mere end 500.000 kroner i udbud. Og det indebærer blandt andet, at kommunen indrykker en annonce.

Men den fremgangsmåde møder altså hård kritik.

- Når man skal annoncere det på denne måde, så bliver de (de udsatte borgere, red.) jo en handelsvare, som hvis man skulle bygge et nyt rådhus, siger Benny Andersen.

Sidste år slog Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen endegyldigt fast i en vejledende udtalelse, at udbudsreglerne også gælder en lang række sociale tilbud.

Eksempelvis særlige dagtilbud, døgninstitutioner og tilbud om behandling af stofmisbrug.

I Kommuners Landsforening (KL) møder reglerne også kritik.

- De er slet ikke egnede til det sociale område. Blandt andet fordi vi har med mennesker at gøre. Vi skal annoncere mennesker, siger konsulent Flemming Hansen fra det social- og sundhedspolitiske kontor i KL.

KL kritiserer samtidig, at reglerne giver en masse ekstra bureaukrati uden værdi for hverken borgere eller kommuner.

/ritzau/