Ledere kan have gavn af at lytte til, hvad der bliver talt om i kaffestuen eller kopirummet, mener forsker.

Sladder på arbejdspladsen kan være godt. Faktisk kan chefgangen bruge sladder som et strategisk værktøj, der kan komme alle til gode. Det mener Jeanette Lemmergaard, der er lektor på Institut for Marketing og Management på Syddansk Universitet og forsker i sladderens betydning.

Ifølge hende er det en misforståelse, når virksomheder indfører en personalepolitik, som slet ikke tolererer den mindste snak i krogene.

- Når jeg var ude på forskellige virksomheder for at observere, opdagede jeg, at mange mellemledere følte, at det bidrog til noget positivt, at deres ansatte sladrede indbyrdes, fortæller Jeanette Lemmergaard til bladet Ny Viden.

Lederne fortalte, at det sjældent var gennem de mere formelle møder og kommunikationskanaler, at de fik deres vigtigste informationer.

Det var småsnakken ved kaffebordet eller i kopirummet, der gav det nødvendige nuancerede billede af medarbejdernes trivsel.

- Det viste sig, at sladderen var meget arbejdsrelateret. Så det er et spørgsmål om, at lederen lytter efter, for meget af snakken kan bruges konstruktivt. Hvis der gentagne gange tales om, at en kollega konsekvent kommer for sent eller ikke længere er dygtig nok, kan de problemer jo løses med en samtale eller en efteruddannelse, siger Jeanette Lemmergaard til Ny Viden.

/ritzau/