Danske piloter arbejder nu så mange timer i løbet af en arbejdsdag og på så skæve tidspunkter af døgnet, at de bliver udmattet i en grad, der direkte forringer flysikkerheden og bringer passagerernes liv i fare. Det fortæller 21 piloter i interview med Politiken søndag.

- Jeg tror desværre, at det kun er et spørgsmål om tid, før der kommer lig på bordet, siger en af de interviewede piloter til Politiken. De arbejder i Ryanair, SAS, Cimber Sterling, Norwegian, Thomas Cook Airlines og easyJet.

For første gang fortæller de om, hvordan de jævnligt har svært ved at holde sig vågne i cockpittet, når de flyver passagerer fra Danmark ud i verden og tilbage igen. De indrømmer, at de på grund af træthed laver masser af fejl, hvoraf nogle er småfejl, mens andre i værste fald kan få fatale konsekvenser. De tør ikke stå frem med navn af frygt for en fyreseddel.

- Jeg har prøvet flere gange at få besked på at dreje til højre, hvor jeg så drejede til venstre, fortæller en pilot til Politiken.

En anden siger:
- Jeg har oplevet at få lov af min makker til at sove i en halv time og så vågne op og opdage, at ham ved siden af også sidder og sover.

Piloterne klager over, at konkurrencen mellem flyselskaberne er så hård, at de jævnligt bliver udsat for arbejdsdage på 10-12 timer flere dage i træk, skriver Politiken.

Oveni er vagterne ofte fordelt på både morgener og aftener, så de ikke får en regelmæssig søvn.

At beretningerne ikke er enkeltstående tilfælde, bekræftes af en omfattende spørgeskemaundersøgelse, som Sammenslutningen af danske Erhvervspiloter har lavet i samarbejde med Politiken. Undersøgelsen er sendt ud til 1.013 medlemmer, der arbejder for SAS, Cimber Sterling, Thomas Cook Airlines, Sun-Air og Star Air. 575 piloter - eller 57 procent af de adspurgte - har besvaret spørgsmålene.

82 procent mener, at deres arbejdstidsbestemmelser er uforsvarlige og udgør en sikkerhedsrisiko, og hele ni ud af ti siger, at de har lavet fejl i cockpittet som en direkte konsekvens af træthed - eller fatigue, som det hedder blandt piloter.

Knap halvdelen siger, at det er sket, at de har sovet i cockpittet, uden at det var aftalt med medpiloten. Næsten lige så mange - 43 procent - svarer, at de har været udsat for hændelser eller næstenhændelser på grund af træthed. En hændelse er en episode, der har haft eller kunne have haft indflydelse på flysikkerheden.

Mogens Holgaard, formand for Sammenslutningen af danske Erhvervspiloter, kalder undersøgelsen skræmmende.

- Den dag, kortene falder uheldigt, og piloten er for udmattet til at reagere korrekt i en nødsituation, da får vi en ulykke. Der er flere eksempler på havarier i udlandet, hvor det bliver nævnt som en årsag, at piloten var udmattet. Den her undersøgelse bør i den grad give anledning til løftede øjenbryn, siger han til Politiken.

Trafikstyrelsen, der fører tilsyn med flysikkerheden, genkender ikke piloternes fortællinger og besvarelser.

- Der er intet i de data, vi har adgang til, som antyder, at fatigue skulle være et større flyvesikkerhedsmæssigt problem end tidligere, siger Kent Hansen, kontorchef i Trafikstyrelsen, der skal have beretninger fra piloterne, når de er ude for en hændelse.

I 2010 fik styrelsen otte indberetninger om hændelser, hvor piloten angav fatigue som årsag. I år er antallet foreløbig fire.

Piloter, som Politiken har interviewet, fortæller dog, at de undlader at indberette hændelser, der skyldes træthed, selv om de godt ved, at de skal. De vurderer derfor, at myndighederne langtfra kender problemets omfang.