KOMMENTAR

Kevin Magnussens bedste (eneste?) Formel 1-chance, hvis han ikke får det ledige Lotus/ Renault-sæde? At Red Bull gør alvor af truslen om at stoppe i Formel 1. Red Bull og søster-teamet Toro Rosso har malet sig op i et hjørne ved at opsige deres motorkontrakt med Renault uden at have et alternativ.

Mercedes har definitivt afslået at levere motorer til Red Bull (tyskerne indgik torsdag i stedet en aftale med det lille Manor-team), og Ferrari vil kun give Red Bull motorer, der er en generation ældre end dem, holdet bruger i sine egne biler. Honda? Japanernes motorer er Red Bull af let forståelige grunde ikke interesserede i.

Med udsigt til ikke at have konkurrencedygtige motorer i 2016 truer Red Bull-ejer Dieter Mateschitz nu med helt at trække sine to teams ud af sporten. Dét, der i begyndelsen lignede et kluntet forsøg på at lægge pres på Ferrari og Mercedes, er de seneste dage blevet en reel mulighed: Red Bull overvejer nu seriøst at forlade Formel 1. Og hvis der pludselig forsvinder fire biler, kan de øvrige teams blive tvunget til at indsætte en ekstra bil hver.

Idéen om trebils-team har fløjet rundt i Formel 1 i de seneste år. Feltet er blevet mindre og mindre i takt med, at små team som Super Aguri, HRT og Caterham er forsvundet. Formel 1-organisationen, FOM, har garanteret et felt af en vis størrelse over for løbsarrangører og tv-stationer. For at kunne opfylde sine forpligtelser har FOM i kontrakterne med de fleste team indbygget en klausul, der kan tvinge dem til at stille med en tredje bil.

Indtil nu har alle teams kæmpet indædt mod at køre med tre biler.Omkostningerne til personale, fragt, reservedele og så videre vil stige, uden at indtægterne følger med. Men nu har hele scenariet omkring trebils-team ændret sig. Indtil nu har det været små teams, der er lukket, og selv om deres indtægter fra FOM er blevet fordelt blandt de øvrige teams, har der været tale om småpenge. Men hvis Red Bull forsvinder, er der tale om helt anderledes beløb.

Som verdensmester 2010-2013 får Red Bull en større andel af de resultatbaserede tv-penge end næsten alle andre team, og specielt de økonomisk pressede teams har lugtet en god forretning, da deres andel af Red Bulls tv-penge vil være rigelig til at indsætte en ekstra bil.

Derfor er muligheden for, at der køres med trebils-team i 2016 nu større end nogensinde. Der er allerede en plan klar om, at seks team kan køre med tre biler, mens tre team fortsætter med to - det giver selv uden Red Bull og Toro Rosso et 2016-felt på 24 biler. Der kommer altså i givet fald nogle ekstra sæder i spil, og det vil forbedre Kevin Magnussens chancer for en fortsat Formel 1-karriere betydeligt.

Om det bliver hos McLaren, hvor Stoffel Vandoorne er et mere oplagt valg, Lotus eller et helt tredje team, er for tidligt at vurdere. Og - inden motorsports-Danmark tror trebils-teams løser alle Kevin Magnussen problemer - hvis Red Bull og Toro Rosso virkelig forsvinder, kommer deres nuværende kørere Daniel Ricciardo, Daniil Kvyat, Max Verstappen og Carlos Sainz Jr. på markedet.