Den danske Formel 1-mekaniker Emilie Rath har fået job hos Kevin Magnussens tidligere arbejdsgiver McLaren.

Skuffelsen var stor i vinter for danske Emilie Rath. Hun havde endelig scoret sig et job som Formel 1-mekaniker hos Manor-teamet. Men efter et halvt år hos det engelske racerhold var det slut, da Manor gik i betalingsstandsning.

Dermed stod Emilie Rath pludselig uden job, og en halvt bristet drøm om at begå sig som mekaniker i Formel 1. Men nu er der godt nyt for Emilie Rath. Den danske mekaniker er blevet ansat hos Kevin Magnussens tidligere arbejdsgiver McLaren.

»Det er helt fantastisk. Det er sådan et historisk team, der har været i gamet længe, og det kan man virkelig mærke som ansat. Udover det tager de sig virkelig godt af deres ansatte. Så jeg kunne ikke være gladere,« siger Emilie Rath fra England til BT.

Således har Emilie Rath allerede haft sine første arbejdsdage på McLarens kæmpemæssige fabrik i Woking lidt uden for London. Danskeren er dog ikke i første omgang en del af McLarens Formel 1-afdeling, men skruer i stedet på McLarens potente og hamrende dyre sportsvogne.

Titlen er 'P1-GTR Technician', men med foden inden for hos en af verdens største Formel 1-fabrikker er det slet ikke usandsynligt, at Emilie Rath kan blive overflytttet til Formel 1-holdet med tiden. Og Formel 1 er stadig målet, slår hun fast.

»Planen er stadig Formel 1. Jeg kan ikke slappe af før, jeg har været der og oplevet en racersæson. Dog nyder jeg at skrue på de her biler nu, og det er rart at få et lille break fra formelbiler. Der er mange muligheder, når du er i stald hos Mclaren i form af både ELMS (europæisk Le Mans-serie, red.) og Formel 1, så vi må se, hvor det ender,« siger hun.

Emilie Rath er i begyndelsen af 20'erne og har siden teenagetiden haft en ambition om at blive mekaniker i Formel 1. Derfor rykkede hun sidste år bopælen fra Danmark til England for at jagte drømmen fulgt ud.

Nu er hun alt endt hos McLaren, hvor hun i øjeblikket har travlt - både på fabrikken og rundt om i verden med fabrikkens sportsvogne.

»Bilerne er kundeejede, og en gang om måneden rejser vi rundt til forskellige racerbaner i verden, hvor ejerne har et par dage, de kan race i. Mit job består i vedligeholdelse af bilen på værkstedet og på banen. Jeg sørger for, at køreren er spændt fast, laver set-up og generelt ser jeg bilerne efter og fixer det, hvis der er noget galt,« forklarer Emilie Rath.