Plantefars er godt for klimaet - men er det sundere at spise? Det korte svar er ja, men ikke for alle...

Nu kan du købe hakket kød baseret på planter i stedet for dyr. Du kan bruge Naturli’ Hakket, hvor du ellers ville bruge hakket gris eller ko. Altså til frikadeller, hakkebøffer, boller i karry, osv. Det er en genial opfindelse, der giver en smart genvej til at spise mindre kød.

Vi danskere spiser alt for meget kød fra køer og grise. Det øger risikoen for kræft i tarmen og andre ubehagelige sygdomme. Plantefars gør det muligt at spise mindre kød uden at skulle lave en anden slags mad. Det gør det super let for for en almindelig dansk familie at spise mere plantebaseret kost.

Men er det generelt sundere at erstatte kødfars med plantefars et par gange om ugen? Det korte svar er ja, for de fleste. Det er især sundere for mænd, der plejer at spise store mængder rødt kød.

Det kan bringe det samlede kødforbrug ned til et uskadeligt niveau. Der er stadigvæk plads til noget rigtig kød i en sund kost. Man skal bare lade være med at overdrive, sådan som især mange mænd gør. Kød er ikke usundt. Det er for meget kød, der er usundt.

Hvis jeg skulle lave mad med fars, så ville jeg helt klart vælge den nye plantefars i stedet for kødfars. Men ikke hvis min datter skulle spise med. Hun er nemlig allergisk over for to af ingredienserne i Naturli’ Hakket: soja og mandel. Hvis man ikke kan tåle hvede eller gluten, så skal man også holde sig fra den nye plantefars. Det vil i de tilfælde være langt sundere at fortsætte med at spise den kød, som man plejer at spise.

De to generelle ernæringsproblemer ved at erstatte kødfars med plantefars er, at det øger risikoen for mangel på jern og B12-vitamin. Det behøver dog ikke være et problem, hvis man får nok jern og B12 fra andre kilder i kosten.

Rendyrkede veganere, der undgår både kød og komælk, er nødt til at tage kosttilskud med B12-vitamin, da det vitamin kun findes i tilstrækkelige mængder i animalske fødevarer. 100 procent plantebaseret kost er derfor ikke den sundeste kost, hvis man ikke ønsker at tage kosttilskud.

Jeg er selv flexiganer og har været det i en årrække. Det betyder, at jeg som regel vælger plantebaserede produkter i stedet for både kød og komælk. Jeg er dog ikke fanatisk, og nogle gange kan jeg mærke, at min krop kalder på kylling, selvom jeg synes, det er synd for kyllingerne.

Min datter er inkarneret kødspiser, og det støtter jeg hende i, da jeg tror, at det er det sundeste for hende nu. Hun får et allergisk anfald, hvis hun erstatter komælk med sojamælk. Vi har prøvet. Jeg køber derimod altid kun plantemælk til mig selv. Situationen i min lille familie illustrerer det vigtigste ernæringsråd: Sund kost er individuelt.