Trafikken over Øresund vokser mindre end forventet og renten stiger. Det betyder, at tilbagebetalingstiden vokser fra 30 til 34 år.

Voksende renteudgifter og en trafikvækst under forventning presser økonomien i Øresundsbroen. Det betyder, at de lån, som er optaget for at bygge broen, først er betalt tilbage i 2034. Den tidligere plan sagde 2030.

Biltrafikken voksede i 2008 med 5,1 procent, men på grund af den økonomiske afmatning nedjusterer Øresundsbro Konsortiet den forventede trafikvækst til de kommende år til to procent. Sammenholdt med højere renteudgifter betyder det altså, at der går længere tid, før broen er betalt.

Trods de ekstra år med gæld glæder Øresundsbroens administrerende direktør, Caroline Ullman Hammer, sig trods alt over, at der er en vækst i trafikken.

- Finanskrisen og den økonomiske situation medfører naturligvis stor usikkerhed hos alle lige nu. Men vi har trods alt kunnet beholde en vækst i en periode, hvor nedgangen i privatforbruget i Danmark og Sverige har ramt mange aktører med negative tal, siger Caroline Ullman Hammer.

Gælden i broen er 18,93 milliarder kroner. Dermed er der i løbet af otte år med fast forbindelse mellem Danmark og Sverige blot betalt en milliard kroner af gælden.

/ritzau/