Både som soloartist og frontmand i Roxy Music har Bryan Ferry efter min mening skrevet nogle af de seneste fem årtiers mest elegante, originale, intelligente og samtidig vanvittigt iørefaldende sange

Blandt dusinvis af klassikere er titler som 'The Thrill of it All', 'Love is the Drug', 'A Song of Europe', 'More Than This', 'Bitter-Sweet' og 'Slave to Love'.

Og med den kaliber bagkatalog kan det være svært for en solist som Ferry at leve op til sit eget ry. Og det gøre han da heller ikke helt på sit fjortende soloalbum 'Avenmore', der udkom mandag.

Forgængeren 'Olympia' fra 2010 var en positiv overraskelse af de helt store. Her var sangskriveren Bryan Ferry lige pludselig tilbage i storform.

Og der ér da også rigtig fine sager på 'Avenmore'.

Således vil den iørefaldende 'Soldier of Fortune', som Ferry har skrevet sammen med den forhenværende The Smiths-guitarist Johnny Marr, med garanti være at finde på koncertrepertoiret i mange år frem.

'Loop De Li', der åbner albummet, er da også klassisk Ferry i det allermest tilbagelænede lounge-hjørne- Man man næsten smage den knastørre Martini. Og titelsangen er både dragende og smuk.

Ligesom alt andet, Bryan Ferry rører ved, er intet overladt til tilfældighederne på 'Avenmore'. Og derfor er hele albummet en sonisk nydelse.

Men en kun halvgod sang kan selv den bedste ikke producere sig fra. Og 'Avenmore' får en lille slagside på grund af svagt melodimateriale bl.a. på sange som 'Driving me Wild' og 'A Special Kind of Guy'.

Heldigvis afsluttes ballet med to fortolkninger af virkelige klassemelodier: Stephen Sondheims 'Send in the Clowns' og salig Robert Palmers 'Johnny and Mary'

hoeg@bt.dk, Bryan Ferry, 'Avenmore', tre ud af seks stjerner