Har du købt en kopivare? Måske tænker du resolut nej, fordi prisen da var alt for høj. Men så er der måske grund til at tænke sig om én gang til.

Kevin Day, der er ansvarlig for brandingfbeskyttelses-firmaet MarkMonitor i Norden, forklarer hvorfor:

»Over de sidste par år har der været et skifte. Tidligere var det nemt at spotte, hvad der var kopivarer, og hvad der ikke var, fordi priserne lå så langt fra hinanden. Nu ser vi priser på kopivarer, som er meget tæt på de originale priser,« siger han.

Kevin Days fornemmeste opgave er ifølge eget udsagn at »bekæmpe Alibaba og det kinesiske marked«, og det gør han ved at hjælpe virksomheder med at gennemsøge internettet samt sociale medier for firmaer, der sælger kopivarer, og generelt folk, der prøver at lokke kunderne væk fra det originale brand.

»Vi arbejder for, at forbrugere, der gerne vil købe originalt, ikke bliver snydt af falske sider. Der vil altid være et marked for kopivarer, og forbrugeren, der betaler 300 kroner for et Rolex-ur, ønsker at købe falskt. Men det bliver mere kompliceret, når et falsk Rolex-ur er til salg for 300.000 kroner,« siger Kevin Day.

Tætte priser snyder forbrugerne

Problemet med kopivarer er alvorligt. Hvert år går 363.000 job tabt i Europa på grund af kopivaresalg af tøj, sko og tilbehør, konkluderer en ny rapport. Når folk køber kopivarer, betyder det, at de legitime producenter og forhandleres markedsandel bliver mindre. De sælgere mindre, og derfor producerer de også mindre, end de ville have gjort, hvis alle, der var interesserede i deres produkter, købte de originale varer i stedet for kopivarerne.

»Alle vil gerne spare en smule penge, derfor shopper vi rundt på internettet. Hvis vi finder varen 15 procent billigere, bliver man nemmere vildledt til at tro, at der er tale om det ægte produkt, end hvis varen er 90 procent billigere. Kopivarepriserne kommer tættere på de ægte varers priser, derfor bliver flere snydt.«

Kopivarekøb koster – ifølge en ny rapport fra EU – hvert år Europa mere end 26 milliarder euro, hvilket svarer til 193 milliarder danske kroner. MarkMonitor er dog ikke helt så beskeden i deres bud på kopivarebranchens størrelse. De anslår, at kopivarer og piratprodukter alene på internettet løber op i 350 milliarder dollars, hvilket omregnet er 2.326 milliarder danske kroner.