Der er et lille hul i alle flyvinduer, og det er der faktisk en rigtig god grund til.

De er ikke større end hovedet på en knappenål, men de er der: De små huller nederst i flyenes vinduesruder.

Og måske har du også undret dig, når du sidder og kigger ud over skyerne, mens landjorden forsvinder under dig. For hvad laver de små huller egentligt? En rude i et fly burde vel være hermetisk tæt, eller hvad?

Det har videnskabssitet Sciencealert.com set nærmere på.

Forklaringen lyder, at et flyvindue består af tre ruder i tre lag. Hullet, som man kan se, sidder i det miderste lag.

Det yderste lag glas er naturligvis det vigtigste og beskytter passagererne mod tryk udefra. Det lag er barrieren mellem dig og atmosfæren udenfor. Men også det midterste lag er konstrueret for at kunne modstå trykforskellen.

DU KAN SE ET BILLEDE AF HULLET HER

Men hvorfor er hullet der så?

Når flyet stiger, skifter lufttrykket udenfor. Luften er tyndere, jo højere vi kommer op. Men klimaanlæg og finmekanik sørger for at holde ozygen-niveuaet og trykket så lig med det, du er vant til, som mulig.

Lufttrykket inden i flyet er altså et andet end det, som er udenfor. Naturlovene gør, at trykket inde i flyet gerne vil ud for at balancere forskellen.

Og nu nærmer vi os et svar.

Hullet i det midterste vindue er der slet og ret for at reducere presset på det midterste vindue sådan, at det kun er den yderste rude, som må stå mod den store trykforskel.

»Formålet med det lille hul i midten er at tillade tryk at balancere mellem passagerkabinen og luftspalten mellem ruderne, så kabinetrykket under flyvningen kun påføres den yderste rude,« forklarer Marlowe Moncur, Teknologidirektør hos GKN Aerospace til sitet.

»Så, hvis det yderste vindue af en eller anden grund skulle gå i stykker, vil vi stadig have det midterst vindue til at beskytte os mod et pludseligt trykfald. Hullet er så lille, at flyets tryksystem ret enkelt vil kunne kompensere for det,« tilføjer han.

Derudover sørger det lille hul for, at vinduerne er frie for dug, så du kan se ud.