Dum eller udspekuleret? Det er et dilemma, man sagtens kan stille op i forhold til den tyske fodboldstjerne fra Bayern München, Mario Götze.

For nu er det anden gang på tre måneder, at spilleren 'kommer til' at reklamere for sportsfirmaet Nike i en situation, hvor konkurrenterne fra Adidas har betalt bunker af millioner for de kommercielle rettigheder.

Den seneste sag er opstået i det tyske landsholds træningslejr op til fredagens VM-kvalkamp mod Irland. I Køln ankom Mario Götze med spillerbussen til holdets hotel med Nike-sokker trukket helt op til knæene, selv om det tyske landshold er sponseret af Adidas.

Og så var der Teufel løs i Lachsenstrasse.

- Der er frit valg af fodboldstøvler her hos os, så sådan noget må ikke ske. Det er irriterende, siger det tyske landsholds manager Oliver Bierhoff lige ud.

Mens Adidas har været beklædningssponsor for det tyske landshold i årtier, har Mario Götze en personlig sponsoraftale med Nike. Den talentfulde Bayern-spiller bedyrer dog, at han ikke gjorde det for at reklamere for sin sponsor.

- Det er kompressions-sokker, som jeg har haft på i forbindelse med min skade. Jeg har ikke ønsket at provokere eller reklamere for noget. Det vil ikke ske igen, siger Mario Götze til den tyske avis Bild.

Men dette var allerede 'igen' for Mario Götze. For da han officielt blev præsenteret i juli som ny Bayern München-spiller, der også er sponseret af Adidas, mødte Götze op til fotografering iført en t-shirt med et kæmpe Nike-logo på brystet.

Det fik han en bøde af klubben for og burde nok allerede dér have lært lektien om 'aldrig mere'.

I Danmark har vi haft en lignende sag, da Nicklas Bendtner efter en scoring til 2-2 mod Portugal ved sidste års EM-slutrunde trak ned i sine shorts og op i landsholdsblusen og afslørede navnet på et bookmaker-firma på sine underbukser.

Om der på forhånd var en aftale mellem Nicklas Bendtner og bookmakeren, er aldig komemt frem i lyset. Men sagen gav i hvert fald Bendtner en masse bøvl med både DBU og EM-værten UEFA, mens det omtalte bettingfirma fik en uvurderlig bunke gratis reklame.

Så man spørger igen: Er Mario Götze dum eller udspekuleret?