Flemming Enevold sejrer som Jean Valjean i 'Les Misérables'.

'Bring ham hjem!' synger Flemming Enevold i den berømteste sang i 'Les Misérables' – og den ER hjemme. Den går rent ind med Flemming Enevold som ny i hovedrollen. Han sejrer stort som Jean Valjean. Med brændende blik, en figurtegning der sitrer mellem frygt og raseri og med en pragtfuld sangstemme er han formidabel som Jean Valjean, den tidligere straffefange, som vi følger på den livsrejse fra fornedrelse og had frem til tilgivelse og kærlighed, som er hjørnestenen i Victor Hugos klassiske melodrama.

'Det bliver stort' har reklametrommerne lydt fra Det ny Teater. Og stort er det – dog på en anden måde, end man kunne forvente fra teatret, der har specialiseret sig i spektakulære musicals. For det store er: sangstemmerne! Det er flotte præstationer fra hele holdet.

Teatret kalder sin forestilling 'den største opsætning herhjemme af 'Les Misérables'. Men sådan opleves det slet ikke. Forestillingen virker stillestående – ja, selv de voldsomme scener på de parisiske barrikader er små-kedelige. Iscenesættelsen mangler drive og dynamik, og scenografien er klemt og banal og mangler det helt store udtræk – fornemmelsen af det historiske vingesus.

Fordi det 'udenoms' er så tamt, kommer der ekstra fokus på hovedpersonerne. Og det kan de godt tåle- for de er super! Som den tragiske helt får Flemming Enevold med- og modspil på højt plan af Morten Staugaard, der er den ædende onde politimand. Med deres store stemmer og stærke udstråling er det dem, der bær’ forestillingen.
Steen Springborg forgylder den sjove birolle som væmmelig krovært, og i den yngre afdeling er der især Johannes Nymark at glæde sig over som Marius, den unge, romantiske elsker, og Maria Lucia som den fortabte gadetøs, Eponine. Både de og de øvrige på rollelisten har meget sikre sangstemmer. Det er dem – sangstemmerne - der er den største oplevelse.