En international kampagne har skabt større opmærksomhed omkring EU's miljømærke, Blomsten. Samtidig er antallet af miljømærkede varer på hylderne fordoblet.

EU's miljømærke, Blomsten, er nu kendt af hver tredje veluddannede dansker. I 2001 var det hver niende. Samtidig er antallet af varer mærket med EU's blomst blevet fordoblet. Det er resultatet af en international kampagne, som Miljøstyrelsen stod i spidsen for i efteråret.

I de syv lande, der deltog i kampagnen, steg antallet af virksomheder med ret til at bruge miljømærket fra 93 til 181 efter kampagnen. Virksomhederne producerer tilsammen omkring 1000 forskellige produkter, oplyser Miljøstyrelsen.

- Kampagnen har vist, at markedsføring kan give Blomsten en markant fremgang, og at detailhandel, producenter og forbrugerorganisationer over hele Europa er villige til at deltage i kampagner og informationsaktiviteter. Det lover godt for mærkets fremtid, siger projektleder Bodil Harder fra Miljøstyrelsen.

/ritzau/