Her er reaktionerne fra en række danske designere, når der tales om pirat-kopiering.

Dico:

»Kopiering er et stort problem for de små designere. De store kommercielle firmaer har en kapacitet, der gør, at de lynhurtigt kan kopiere de forskellige styles,« fortæller Søren Petersen, der står bag mærket Dico.

Han fører i øjeblikket sag mod Bestseller for kopiering af nogle bukser og nederdele, men ønsker ikke at udtale sig om den konkrete sag. Søren Petersen fortæller dog, at de firmaer, der kopierer, ofte trækker retssagerne ud, og at det i sidste ende ofte ikke kan betale sig for de små designere at føre sag.

»At føre retssager mod virksomhederne er en lang og sej omgang, og der er mange, der ikke har kræfter og penge til at slås imod dem. Og kopisterne kan jo lynhurtigt tage kreditoplysninger på de små firmaer og se, hvor lang tid de har økonomi til at føre en retssag.«

Bruuns Bazaar:

Bjørn Bruun, der står bag tøjmærket Bruuns Bazaar, ønsker ikke at nævne navnene på de firmaer, der har kopieret Bruuns Bazaars tøj, men han erkender, at det sker:

»Konceptet kører, og de er hurtige til det,« siger han:

»Et par gange er vi gået efter dem med de dyreste advokater - det er det eneste, de har respekt for. Men ellers er det sjældent, at vi er gået efter dem. Jeg gider ikke bruge energi på det - juridisk er der ikke særlig meget, man kan gøre ved det. Og slet ikke for de små designere, de kan ikke gøre noget som helst - omkostningerne ved en retssag er for store.«

Bjørn Bruun mener, at de firmaer, der kopierer fra andre, ligefrem har det med i regnskaberne:

»De budgetterer med køb af prøver, som de så kopierer. Og det er jo en lille branche, så jeg kan kende dem, når de kommer ind i min forretning og går og snuser. Men jeg kan jo ikke gøre noget ved det, de kan gå ind og købe i hvilken som helst af vores forhandlere. Men det er selvfølgelig surt, at de lukrerer på, at vi udvikler modellerne,« siger Bjørn Bruun, der mener, at man som kunde får, hvad man betaler for.

Munthe plus Simonsen:

»Vi oplever meget kopiering, men det er først inden for det sidste stykke tid, at vi er begyndt at gøre noget ved det,« siger Naja Munthe fra Munthe plus Simonsen. »Vi gider ikke føre fire-fem retssager om året, derfor vil vi statuere et eksempel og melde hårdt ud: »Der går grænsen.«

I øjeblikket fører Munthe plus Simonsen sag mod firmaet Blues for kopiering af nogle bukser, hvor der ventes at falde dom til august.

»Bukserne har en meget speciel og unik lukning, der ikke er set før. Den er teknisk gennemtænkt,« siger hun og ærgrer sig over den måde, firmaer, der kopierer, arbejder på.

»Det er en ukollegial indstilling. Der er forholdsvis få designere i Danmark, og man bør holde sig for god til det,« siger hun og fortsætter:

»Vi bruger mange penge på at udvikle og tilpasse vores tøj. Og der er stor forskel på de penge, vi bruger, og så de penge, der bliver brugt ved at gå ind i vores butik og købe et par bukser, sprætte dem op og sende dem ned til en fabrik og bede dem om at lave dem.«