»Det er næsten helt sikkert, at der ligger et motiv om pengeafpresning bag røveriet. Det er jo så enestående billeder, at ingen kan have dem hængende fremme. Tyveriet er katastrofalt.«

Poul Erik Tøjner, direktør for kunstmuseet Louisiana og den fremmeste danske Edward Munch ekspert, er rystet over tyveriet af to af verdens mest kendte malerier.

Midt i åbningstiden søndag formiddag affyrede to maskerede røvere angiveligt skud og stjal Edward Munchs verdenskendte og dyrebare billeder »Skrik« (»Skriget«) og »Madonna« fra Munch Museet i Oslo i Norge.

Alene »Skrik« er vurderet til op mod en halv milliard kr., mens »Madonna« vurderes til omkring 150 mio. kr.

Museet var tætpakket med turister fra to krydstogtskibe, da de to røvere ifølge vidner rev de to malerier ned fra væggene og forsvandt i en sort Audi A6.

Nationale ikoner
Med røveriet mistede verden igen uvurdeligt kunst. En lille trøst er det dog, at Munch malede to versioner af begge malerier. Hvilke versioner, der er mest værd, vides ikke.

»Tyveriet betyder ikke bare en tom plet på væggen, men også udrevne sider i bøger og i tusindvis af folks bevidsthed. Det er nationale ikoner, der er stjålet. Det er forfærdeligt,« siger Poul Erik Tøjner.

Det er ikke første gang, »Skrik« er blevet stjålet. I 1994 gennemførte norske røvere et dristigt kup, der varede 50 sekunder, og forsvandt med maleriet fra det norske Nasjonalgalleriet. Røverne forlangte flere millioner i løsepenge for billedet, men blev taget før der kom penge til udbetaling. En mand sad i fængsel i seks år for kuppet.

tig@bt.dk