Peter Aalbæk Jensen og Regner Grasten mener, at dansk film præges af metaltrælthed. Deres fælles selskab vil lave "skæve" film med appel til et bredt publikum.

Filmfabrikken er navnet på et nyt dansk filmselskab, som søndag blev lanceret på filmfestivalen i Cannes.

Bag selskabet står Zentropa og Regner Grasten Film, der også fortsætter med at producere deres egne film.

På pressemødet forklarede direktør Peter Aalbæk Jensen, Zentropa, og Regner Grasten, at de tager initiativet for at sparke ny energi ind i dansk film.

Deres opskrift er at lave "kantede" og "skæve" film, som appellerer til et stort publikum. Filmene skal i princippet have et budget på seks - otte mio. kr., mindre end det halve af gennemsnits-budgettet for en dansk spillefilm i disse år.

- Der er ligesom gået lidt metaltræthed i dansk film for tiden. Alle filmene skal stort set koste det samme og får det samme i støtte. Og så tænkes der alt for meget i målgrupper og segmenter. Til alle vores film har vi kun én målgruppe, og det er publikum, sagde Regner Grasten.



/ritzau/