Opdateret med kommentar fra Lux International Sales.

To danske virksomheder er blevet meldt til politiet efter en lang række klager fra forbrugere så langt væk som i Australien, New Zealand og Canada. Desuden har de norske, svenske, østrigske og belgiske forbrugermyndigheder anmodet Forbrugerombudsmanden om at gribe ind.

De danske virksomheder Luxstyle ApS og Lux International Sales ApS er især kendt for deres annonce og en tilknyttet webshop med en ansigtsmaske kaldet 'Hudorme-dræberen' eller 'The Blackhead Killer', og det er i flere tilfælde denne kampagne, brugerne har klaget over, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Viser man interesse for et af virksomhedens produkter, får man nemlig fluks tilsendt produktet og må til lommerne, selvom man aldrig har tastet sine kortoplysninger ind eller endelig godkendt sin ordre.

Betalingssystemet er nemlig indrettet så snedigt, at virksomhederne registrerer et køb, og anser forbrugerne for bundet til at betale for varen allerede på den første side af webshoppen, hvor forbrugerne udfylder deres kontaktinformationer, men inden den endelige pris på produktet er oplyst.

Dernæst modtager forbrugeren sin pakke, indeholdende en opkrævning, og bliver her bonnet for den fulde pris. En pris, som aldrig nåede at fremgå af hjemmesiden, før købet var gennemført, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Og det er ulovligt, oplyser forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen

»Hvis en virksomhed registrerer en bestilling uden at oplyse forbrugeren om det, er det en grov overtrædelse af markedsføringsloven. Ifølge de mange klager vi har fået, er det netop det, der sker på virksomhedernes hjemmesider. Derfor har jeg nu politianmeldt de to virksomheder for overtrædelse af markedsføringsloven,« siger hun.

Virksomhederne har meddelt Forbrugerombudsmanden, at de ikke mener, at deres handelspraksis er i strid med loven. Og over for BT uddyber firmaets talsmand Jonas Hedegaard, at det ganske enkelt er forkert, at prisen ikke fremgår, før man har klikket 'Køb', hvilket også fremgår af firmaets hjemmeside.

»Hvis Lux-selskaberne bevidst vildledte forbrugere til at købe, så ville Forbrugerombudsmanden ikke være i tvivl, for bunken af klager ville være på højde med Rundetårn: De fremhævede klager udgør ikke engang et promilleantal ift. hvor mange tilfredse kunder, vi reelt har, hvilket også tydeligt har fremgået af vores høringsvar og kommer til udtryk på eksempelvis Trustpilot,« fortæller Jonas Hedegaard.

Han forklarer samtidig, at Forbrugerombudsmanden har blandet tingene sammen.

»Mig bekendt går klagerne kun på kampagnesites,« siger han.

Disse kampagnesites er kørt i udlandet, blandt andet Australien, hvor man frem til sommer 2015 klarede sin bestilling i ét skærmbillede, men nu skal klikke sig videre for at lægge sin ordre.

»Men begge fremgangsmåder er naturligvis helt i tråd med australsk lovgivning, ligesom man i begge tilfælde dårligt kan tage fejl af, at man foretager et køb,« siger Jonas Hedegaard.

På den danske webshop lægger man ganske rigtigt sin ordre allerede på første side i bestillingsprocessen, men Jonas Hedegaard mener, at det er ganske tydeligt for forbrugeren, ligesom han oplyser, at firmaet aldrig har modtaget klager over den danske netbutik.

Politianmeldelsen fra Forbrugerombudsmanden er resultatet af et større EU-samarbejde.

I 2016 har Forbrugerombudsmanden modtaget 123 klager over virksomhederne Luxstyle ApS og Lux International Sales ApS. I 2017 er der foreløbigt modtaget 53 klager.