NASCAR - smagen af navnet er lige så ærkeamerikansk som Budweiser og Burger King. Men smagen er under forandring. NASCAR kan i fremtiden tilbyde smagsnuancer af sushi, Corona og Canada.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>For et år siden annoncerede NASCAR, at Toyota var klar på banen i en af de lavere rangerende serier i forbundets regi, den såkaldte Craftmans Truck Series.

En utænkelig situation var opstået. En japansk bilproducent havde fundet vej ind i en verden forbeholdt amerikanske bilmærker med udgangspunktet i Detroit og navne, der sender tankerne ud mod solnedgangen på en amerikansk highway - Ford, Chevrolet og Dodge.

Produceres i Indiana
Reglerne i NASCAR siger udtrykkeligt, at udgangspunkt for bilerne skal være masseproducerede amerikanske biler. Men da Toyota producerer sin Toyota Tundra pickup, der er med i Craftsman serien, i Princeton i Indiana, så kunne den regel ikke afholde Solens Rige fra at bane sig vej ind i den ærkeamerikanske motorsportsserie.

Som om det ikke er nok, så er målsætningen for Toyota, at de i 2007 er med i den ypperste serie i forbundet - Nextel Cup'en.

Det er her, de store summer og den store medieopmærksomhed ligger begravet, og det er den serie, der i de seneste år har gjort NASCAR til en af de mest populære sportsgrene i USA - målt på tilskuere og tv-seere.

Og som om det ikke var nok for amerikanerne, så har Honda og Nissan også vist interesse for et NASCAR-projekt.

Ford og General Motors har luftet bekymringer over, at den stigende konkurrence på de ovale baner vil medføre øgede udgifter for en allerede hårdt presset bilbranche. I den forbindelse synes NASCAR at være klar med regelændringer, der vil være med til at holde udgifterne nede for de involverede parter.

Det er dog ikke kun udefra kommende internationale påvirkninger, der præger det nye NASCAR verdensbillede. NASCAR prøver også at brede sit marked ud.

Hvor serien igennem årtier har ekspanderet mod de større markeder indenfor landegrænserne - mod Californien, Texas og håbet om en bane i New York - så er fokus nu rettet mod nye græsmarker og asfaltområder.

NASCAR-serien Busch Series, hvor talenter kan boltre sig over kortere distancer, inden de modnes til den ultimative Nextel Cup, kørte for tre uger siden det første løb på fremmed asfalt - i Mexico City.

Løbet var en succes, og den mexicanske hovedstad trænger sig nu på til en plads i løbskalenderen i den primære serie.

Interesseret i Canada
Derudover er folkene bag NASCAR i gang med at kigge Canada efter i asfalten. Montreal og Toronto er to store markeder, som forbundet er interesseret i.

Men selv om de internationale nuancer begynder at præge smagen af NASCAR, hvad enten det er sushi eller chili, så er det altafgørende, at serien ikke må miste sin amerikanske tyngde.

NASCAR skal være et amerikansk udtryk, hvor sponsorerne er sikre på en heftig eksponering på hjemmemarkedet - det internationale er stadig kun bismag.