Der findes næppe mere loyale fans end Brøndbys tilhængere. Over hele landet findes fodbold-begejstrede danskere, der hepper på klubben på Vestegnen. Brøndby, der gennem tiderne har fostret stjerner som Michael Laudrup, Brian Laudrup og Peter Schmeichel. Og kronet succesen med både danske mesterskaber og internationale succeser. Brøndby har holdet, der trækker de fleste tv-seere, når de blå-gule er på skærmen.

Nu sættes Brøndby-tilhængernes loyalitet på prøve. Der er ballade i klubben igen. Denne gang på direktionsgangen, hvor der var kontant afregning i går, da Brøndby IFs bestyrelsesformand, Per Bjerre- gaard, fyrede klubbens administrerende direktør, Hermann Haraldsson. Fyringen er en realitet efter lang tids magtkamp i det børsnoterede selskab. - Vi har fundet den mand, der kan lede og udvikle Brøndby IF forretningsmæssigt og sportsligt i årene fremover, og det glæder jeg mig naturligvis meget over, lød det ellers fra Per Bjerregaard, da han præsenterede sin nye direktør i fjor. Hermann Haraldsson fik blot 16 måneder i direktørstolen. Uenighed om spillerindkøb og ledelsesstil førte angiveligt til det pludselige, men uundgåelige brud. I modsætning til 2008, hvor Per Bjerregaard lovpriste Haraldsson, valgte Brøndbys formand i går tavsheden. Ikke just en strategi, der kendetegner en moderne virksomhedsleder. Det er langtfra første gang, at kampen om magten i Brøndby og kampen om klubbens strategi skaber drama. I 2007 bankede en af dansk fodbolds største personligheder, Peter Schmeichel, på Bjerregaards dør med et tilbud om – sammen med en investorgruppe – at skyde 250 mio. kr. ind i klubben. Under stor mediebevågenhed skiltes de to – Bjerregaard ville ikke have Schmeichel ind. Til stor fortrydelse for klubbens fans, der gerne havde set supermålmanden i Brøndby. Siden har Bjerregaard betegnet Schmeichels tilbud som forsøg på en 'fjendtlig overtagelse' af klubben. Gårsdagens fyring får atter kritikken til at vælte ned over Bjerregaard for ikke helhjertet at ville den fornyelse, som nu engang er påkrævet, hvis man vil andet og mere end at være en gennemsnitsklub med tilhørende levende foreningsliv. Per Bjerregaard er manden, der har opbygget storklubben Brøndby fra grunden. Med al magt og kontrol i sine hænder. Og med sønnen Anders placeret på den centrale post som sportsdirektør. Da Haraldsson kom til, blev der talt om, at Brøndby nu ville åbne sig mod omverdenen. Med gårsdagens fyring af direktøren kan man frygte, at klubben nu lukker sig om sig selv igen. Det vil være trist. For forretningen Brøndby og for klubbens fans. Danmark har brug for ambitiøse fodboldklubber – klubber, der formår at finde den rette balance mellem foreningslivet og den benhårde forretning. Fodbold-verdenen har ændret sig, siden Bjerregaard kom til. Skal Brøndby fortsat være en attraktiv klub for sponsorer, trænere og spillere, må Per Bjerregaard indse det. Læs mere i Sporten