Citronmånerne bliver ved med at vælte ind hos Dansk Folkeparti. Nu svarer partiet igen.

Dansk Folkeparti er vild med kage. Og de kan tilsyneladende ikke få nok af hverken citronmåner, flødeskumskager eller chokolademuffins. Undertegnede har netop forsøgt sig med et skrabelod, som Dansk Folkeparti netop har lanceret. Hvis man skraber sig til tre citronmåner, deltager man i lodtrækningen om 50 gange 2 biografbilletter med dertilhørende snacks. Pressechef hos Dansk Folkeparti, Søren Søndergaard, indrømmer blankt, at der er gået citronmåne i den hos partiet. Ifølge ham er lanceringen af skrabeloddet en del af udviklingen af partiets hjemmeside. - Vi er i gang med at produktudvikle vores hjemmeside: danskfolkeparti.dk. Vi har for eksempel lagt flere film ind, og nu tænkte vi, at vi ville prøve med noget interaktivitet. Og da vi nu er havnet i et citronmånekaos, var det oplagt at bruge kagerne til noget, siger Søren Søndergaard. Tirsdag morgen blev Dansk Folkeparti bombarderet med citronmåner, fordi partiet i deres medlemsblad havde skrevet, at store indvandrerfamiliers appetit var skyld i, at man ikke længere kunne få gratis kaffe, kage og frugt hos læger og på hospitaler. Det førte til oprettelsen af Facebook-gruppen "Send en citronmåne til Dansk Folkeparti!", som i protest sendte cirka 200 citronmåner til partiet i tirsdags og cirka 150 onsdag. I eftermiddag bliver citronmånerne doneret til hjemløse i København, for partiet kan ifølge pressechefen ikke holde til al den kage. Den oprindelige Facebook-aktion er således blev vendt til en fordel for Dansk Folkeparti, der har fået masser af opmærksomhed på grund af citronmåne-aktionen, mener Søren Søndergaard. - Jeg vil kalde det en slags cross promotion. Facebook-gruppen har startet kampagnen med et humoristisk anstrøg, og det bruger vi til at svare igen med samme humor. Jeg synes virkelig, det er sjovt fundet på, siger Søren Søndergaard. Ifølge ham har flere virksomheder scoret billige point på eventen. - Facebook-gruppen har fået den opmærksomhed ud af det, som de vil have. Vi har fået noget opmærksomhed på vores egen skæve måde. DanCake jubler også over markedsføringen af citronmånen. Så måske er vi alle i forening blevet en redningsplanke for Post Danmark, som jo også har fået penge ud af de her citronmåner, siger han. Søren Søndergaard afslører, at hvis skrabespillet bliver en succes, vil Dansk Folkeparti fortsætte med at udvikle deres idé. De vil muligvis bruge skrabespil som et led i den kommende valgkamp. - Måske kan man i et andet spil skrabe sig til noget valgflæsk eller andet. Mulighederne er uendelige, siger han.