Regeringen dropper betalingsringen og arbejder i stedet på at finde en milliard kroner til den kollektive trafik.

Regeringen dropper den omdiskuterede betalingsring og arbejder i stedet på at finde i omegnen af 800 mio. kr. til bedre og billigere kollektiv trafik i København, erfarer b.dk.

Dermed ryger SFs gamle mærkesag i skraldepanden efter hårdt pres fra Socialdemokraterne. I stedet får SF et plaster på såret med pengene, der kan bruges til at opfylde SF-formand Villy Søvndals løfte om at sænke taksterne for tog- og buskort i København med 40 pct.

Samtidig nedsætter regeringen en kommission, der skal undersøge, hvordan man kommer trængslen på de københavnske veje til livs.

På sit pressemøde i dag ville statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) da heller ikke længere love, at betalingsringen kommer, men annoncerede "en god løsning", der først bliver præsenteret i morgen.

Opgivelsen af betalingsringen, der skulle opkræve afgifter for bilister på vej ind i ud af København i myldretiden, er skelsættende for både Socialdemokraterne og SF, der siden 2009 har haft ringen som fælles politik. Modellen fandt efter folketingsvalget i september vej til regeringsgrundlaget med de Radikale, der dog ikke har ofret megen politisk kapital på at forsvare ringen mod massiv kritik fra ikke mindst Venstre.

Socialdemokraternes borgmestre på vestegnen vendte sig uventet imod betalingsringen, og det samme gjorde fagbevægelsen, og socialdemokrater har flere gange både før og efter valget opfordret SF til at droppe planen. Længe uden held.

I ugevis har finansminister Bjarne Corydon (S) og skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) forsøgt at finde et kompromis og i den proces er provenuet styrtdykket fra de omkring to mia. kr., der fremgår af regeringsgrundlaget, til 700-800 mio. kr. Ikke langt fra det beløb, som SF ifølge b.dks oplysninger nu får til den kollektive trafik. Hvor pengene nu skal komme fra forhandles der stadig om.