Konservative får ny profil: Den er gået rent ind. Avisannoncer med Lene Espersen og sønnen Marcus vil komme til at spille en central rolle i den kommende valgkamp.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>I det hele taget vil Det Konservative Folkeparti iklæde sig en hel ny dragt for at fremstå mere moderne og troværdige. Når op imod 1.600 medlemmer af partiet i den kommende weekend samles til Landsråd i Bella Center i København, så vil de få den nye profil præsenteret.

B.T. kan dog allerede i dag vise den første af de nye valgplakater med formanden Bendt Bendtsen. Ny farve, nyt navn og en friskere stil.

Partiets generalsekretær Morten Bangsgaard vil ikke afsløre de nøjagtige resultater af den test, som et landsdækkende panel har deltaget i.

»Men fokusgrupperne har bekræftet os i de politiske budskaber og det grafiske udtryk,« siger han. Én af de ting er, at Lene Espersen og søn kan sælge billetter uden at vælgerkorpset reagerer negativt på det. »Det er blevet modtaget positivt,« siger Morten Bangsgaard.

B.T. fortalte den 9. oktober, at nye mere familievenlige toner var på vej fra Det Konservative Folkeparti, der fremover bare vil kalde sig Konservative.

Den moderne familie
Det hemmelige testmateriale afslørede blandt andet den nye trend, hvor den professionelle politiker bruger sine egne børn til at »brande« sit navn:

»Den moderne familie er under evigt tidspres. Er det ikke på tide, at daginstitutionerne blive mere fleksible,« spurgte Lene Espersen i en avisannonce med et foto af hende selv med Marcus på armen.

Et hit hos testpanelet.

Det samme er hele den make-over, som partiet igennem et stykke tid har planlagt. Den kommer efter at både Socialdemokraterne og Kristendemokraterne har shinet partierne op med ny farve og kortere navne.

Mere professionelt
»Det sker, fordi hele den politiske kommunikation har ændret sig og er blevet mere professionaliseret. Det her skal underbygge den positive udvikling partiet er inde i,« siger Morten Bangsgaard om det konservative stilskifte.

Og nu er Det Konservative Folkeparti med på bølgen. En mørkere grøn signalerer troværdighed. De nye bogstaver er stilrene. Og portrættet af formanden oser af dynamik. Nu venter partiet bare på folketingsvalget.

helo@bt.dk