Arla Foods springer ikke lige frem på slankebølgen med fedtfattig kost over for de i forvejen overvægtige amerikanere.

Det dansk-svenske mejeri vil nemlig forsøge at tre-firedoble salget af Lurpak smør til de amerikanske forbrugere inden for de næste fire år. Det sker samtidig med, at forbruget af rent smør falder i Danmark og andre europæiske lande.

Marketingschef Jens Kaufmann fra Arlas selskab i New Jersey oplyser, at Lurpak har været på det amerikanske marked i omkring fem år. Det er WTO-aftalen fra 1995, der har gjort det muligt for dansk mejeribrug at få lidt fodfæste i USA.

- Det amerikanske smørmarked er kæmpestort, men markedet for importeret smør er i øjeblikket ufatteligt lille, siger Jens Kaufmann uden at sætte tal på.

Arla har valgt byerne St. Louis i Missouri og Tampa og St. Petersburg i Florida som testmarked for smør. I tv-reklamer vises bl.a. en klump smør, omkring 250 gram, placeret oven på seks pandekager og garneret med kaffe og juice. Et reklamebillede, der formentlig ville få ernæringseksperter i Danmark langt op af stolene.

/ritzau/