Forbrugerne vil gerne - men de mangler viden for at kunne købe klimavenligt. I alt blev der solgt for 3,6 milliarder kroner økologiske varer sidste år.

Viljen til at købe bæredygtigt er til stede - men de danske forbrugere mangler den fornødne viden til at købe klimavenligt. Det konkluderer Forbrugerstyrelsen i Forbrugerredegørelsen 2008.

Bæredygtig udvikling og klima står højt på såvel den nationale som globale dagsorden, og salget af økologiske og miljømærkede varer er stigende. Alene fra 2004 til 2007 steg salget af økologiske føde- og drikkevarer i detailhandlen med 77 procent - og det er kun ganske få forbrugere, der decideret har valgt bæredygtighed fra. Den største stigning på hele 33 procent skete fra 2006-07, hvor der sidste år blev solgt økologiske varer for i alt 3,6 milliarder kroner.

- Den gode vilje er til stede. Det peger på, at der er et uudnyttet potentiale for salg af bæredygtige varer, hedder det i redegørelsen.

Forbrugerne mangler konkret viden om, hvilke varer, der er klimavenlige, konkrete råd til at nedsætte sit C02-udslip og større udbud af klimavenlige varer - for at kunne tage de klimahensyn, som de egentlig gerne vil.

/ritzau/