I 1980erne var ellertens hjemby, Randers, foregangskommune for elbiler, men man brændte fingrene, da firmaet gik konkurs. Nu er elbilerne imidlertid på vej tilbage.

I 1987 dukkede et særpræget køretøj op på de danske veje. Ellerten, en krydsning mellem en scooter og en kiste med glaslåg, var Danmarks første succesrige elkøretøj, men trods massiv medieomtale og stor interesse, blev festen kortvarig.

Allerede i 1988 gik producenten, El-Trans A/S, konkurs - en begivenhed, der fortsat sætter sig spor i hjembyen Randers. Hvor Randers tidligere var foregangsby for elbiler, hører man i dag til blandt de kommuner, hvor de kommunale køretøjer udelukkende kører på benzin og diesel.

- Da ellerten kom frem, lavede vi en infrastruktur med ladestandere rundt omkring i byen. Men fabrikken gik konkurs og kommunen brændte fingrene, fortæller klimakoordinator Lars Bo Jensen fra Randers Kommune.

- I denne omgang har vi været lidt varsomme og i stedet set på de andre kommuners erfaringer. Men vi kan konstatere, at det går rimeligt smertefrit, og jeg tror personligt, at tiden er til at være inde til, at vi også får elbiler, siger han.

For Lars Bo Jensen er miljøet den helt store faktor, når det gælder valget af elbiler. Det samme er det i en af nutidens foregangskommuner, Frederiksberg, der har en af de største elektriske vognparker i landet.

Men selv om erfaringerne på Frederiksberg er meget positive, varer det længe, før elektricitet udkonkurrerer diesel og benzin, understreger sektionsleder Peter Lassen fra kommunens gartner- og vejservice.

- Achilleshælen er køreradius og batteriernes kapacitet. For eksempel tager det lang tid at oplade batterierne, så realistisk set er det ikke muligt at nøjes med elkøretøjer, siger han.

Frederiksbergs gartner- og vejservice har i dag 22 elektriske køretøjer, blandt andet ladbiler, lastbiler og en kassevogn.

- Det er et valg fra politikernes side, at vi skal tage hensyn til miljø og klima, men bilerne skal også fungere i forhold til afdelingens behov. For vores vedkommende er de både de små køretøjer og lastbilerne fuldt implementerede og fungerer på linje med diesel- og benzinbiler. Men vi kan ikke undvære de konventionelle køretøjer endnu, fastslår Peter Lassen.