Svindlere koster godtroende, danske forbrugere 2,6 milliarder kroner om året, viser nye tal.

Det vrimler med svindlere, der forsøger at prakke forbrugerne alle mulige og umulige varer og produkter på halsen.

Hver tredje dansker over 15 år har oplevet, at reklamer eller tilbud indeholdt falske informationer eller forkerte og vildledende oplysninger om produktet.

I 1 ud af 10 tilfælde reagerede den person, der blev kontaktet. Det viser nye tal i en redegørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2011, der er offentliggjort onsdag.

En anden type svindel, som forbrugerne udsættes for, er telefonopkald, investeringer og pyramidespil.

I Storbritannien er knap halvdelen af den voksne del af befolkningen blevet kontaktet af nogen, som har været ude på at svindle forbrugeren, viser tal fra de engelske konkurrencemyndigheder (Office og Fair Trading).

Omkring hver 12. er hoppet på svindlen i et eller andet omfang.

Gennemsnitlig har briterne tabt 7000 til 8000 kroner på svindelnumrene, vurderer de engelske konkurrencemyndigheder. Nogle forbrugere har dog tabt væsentligt flere penge, mens halvdelen af forbrugerne har tabt op til 500 kroner.

Mindre alvorlige svindelnumre er eksempelvis, at forbrugerne bliver lokket til at ringe til dyre telefonnumre, mens svindelnumre vedrørende ferier, investeringer og pyramidespil typisk er forbundet med større tab for forbrugerne.

Konsulentfirmaet London Economics vurderer i en rapport, at forbrugerne i Danmark bliver tørret for ca. 2,6 milliarder kroner, hvis udbredelsen af svindel er den samme som i Storbritannien.

Nettet og digitaliseringen har formodentlig medført en stigning i antallet af svindelnumre rettet mod forbrugerne.

Det er forholdsvist omkostningsfrit at sende en mail med et link, og det er muligt at ramme en stor gruppe af personer.

Yderligere kan mange af de digitale netværk være en indgang for personer, som ønsker at svindle forbrugerne, konkluderes det.

/ritzau/