Biodiesel kan fremstilles direkte af planter, der høstes på marken. En af de lette typer biodiesel er olie fra raps, men denne tidlige type diesel støder mange mennesker, da brændstoffet udvindes af et produkt, der også kan bruges til fødevarer.

Derfor er næste generation biodiesel, også kaldet biodiesel 2, mere interessant. Biodiesel 2 kan udvindes at en lang række produkter, der normalt betegnes som affald.

Den nye danske løsning er måske den mest vidtrækkende. Grundfoss-metoden til udvinding af biodiesel fra almindelig spildevand kan være banebrydende. Spildevandet skulle normalt ledes til et rensningsanlæg for yderligere behandling, men med det nye Grundfoss-anlæg i midten slår man to fluer med et smæk.

Spildevandet fra Grundfoss-systemet er renere og stiller mindre krav til rensning. En stor del af et moderne rensningsanlæg kan spares væk, og da man arbejder med vådt materiale er der store eksportmuligheder i den type anlæg. Slutproduktet fra både Dakas forsøgsanlæg og Grundfoss-metoden lever op til de krav, der stilles til fremtidens biodiesel 2, som har en lang række fordele frem for traditionel dieselolie.

Højoktan diesel
Centantallet, som er dieseloliens oktantal, oplyser Daka til lige omkring 60. En normal dansk dieselolie har centantal omkring 48, så dieselolie med oktan 60 gør det muligt at gøre dieselmotoren endnu mere effektiv.

Smøreevnen menes også at være bedre end fra traditionel dieselolie. Forventningerne til smøreevnen skal i løbet af de kommende måneder testes på Teknologisk Institut, så den største svaghed ved biodiesel 2 er oliens evne til at klare sig i den danske vinter.

Almindelig dieselolie tilsættes petroleum for at gøre det brugbart under frostgrader. Dieselolie begynder at udskille paraffin ved minus syv grader. Paraffinklumperne tilstopper brændstoffilter og gør det svært at pumpe olie frem til forbrænding. Men biodiesel 2 bliver allerede besværligt ved plus 10 grader.

Så længe man blander biodiesel med almindelig dieselolie kan man styre problemet, men hvis man tilsætter mere end fem pct. biodiesel, bliver det nødvendigt at tilsætte additiver til dieselolien, som holder den nye biodiesel flydende og brugbar.